Naturvänliga veckan - anmälan, inspiration

Med våren kommer Naturvänliga veckan, den 2–10 maj. Det är dags att beställa material och börja planera. Vår nya aktivitetsvecka innehåller aktiviteter runt om i hela landet. Då samlas vi, gamla och nya medlemmar i alla åldrar för att tillsammans göra nytta för vilda växter och djur.

Vinbärsfux trivs på strålöga i trädgården.

Foto / Illustration:

Per Bergtson
Artikel

Vi mår bra av naturen att vara ute i naturen. Ännu bättre mår vi om vi kan göra nytta för allt levande. Under Naturvänliga veckan är gör vi enkla och roliga insatser för naturen.

Den 2–10 maj genomförs föreningens samlande aktivitetsvecka. Nu drar vi igång igen, gamla och nya medlemmar i alla åldrar, för att tillsammans ge våra vilda grannar - växter och djur - en hjälpande hand.

Är du aktiv i en lokal förening, krets, av Naturskyddsföreningen? Nu är det dags att anmäla kretsens aktiviteter och beställa material till Naturvänliga veckan! Vi har förslag på hur ni kan göra.

Har du aldrig deltagit i någon aktivitet i Naturskyddsföreningen förut är det här ett utmärkt tillfälle att ta första steget. Skriv in Naturvänliga veckan i almanackan och kolla vad din närmaste Naturskyddsförening tänker göra. Läs mer om Naturvänliga veckan och vad den innebär.

Vill du hjälpa till, eller ordna en egen aktivitet, kanske tillsammans med en skola eller förskola? Ta chansen!
De flest aktiviteterna genomförs av föreningens kretsar som finns över hela landet.

Under Naturvänliga veckan genomför vi aktiviteter

• som ger naturvårdsnytta,

• som många kan delta i,

• som är kul och engagerande,

• som vi hoppas att ger nya medlemmar och aktiva till föreningen.

Du som inte kan vänta, det går utmärkt att göra insatser för naturen och våra vilda grannar i trädgård och inpå knuten under alla veckor året runt. Vi hjälper dig på traven med 69 tips med idéer och inspiration. Tycker du att det här är viktigt och vill ha mer av insatser som gynnar den biologiska mångfalden och gröna områden när skolor, förskolor och bostäder?

Bli medlem, så bidrar du till att vi kan jobba vidare med sådana saker och mycket mer.

Vill du veta mer? Kontakta isak.isaksson@naturskyddsforeningen.se