NR-tävlingen är avgjord. Här är vinnarna!

2400 fantastiska bidrag från 1700 tävlande och vi är äntligen i mål med att utse vinnarna. Tre stycken slutvinnare blev det och fem veckovinnare. Här hittar du vinnarbilderna, bildtexterna och juryns motivering till förstapriset.

Artikel

Det har förhoppningsvis inte undgått dig att vi haft en Natural Reality-tävling under sommaren där vi vill kora några fantastiska naturupplevelser. Under sommarmånaderna har vi utsett sex stycken veckovinnare och nu efter tävlingens slutdatum korat både första-, andra- och tredjepristagare.

Tävlingen startade den 10 maj och avslutades den 23 augusti. Under perioden har vi fått in över 2 400 tävlingsbidrag från runt 1 700 tävlande. Kvaliteten på tävlingsbidragen har varit fantastisk! Juryn hade minst sagt en utmanande uppgift när den skulle utse pristagare. Från början skulle den endast utse en vinnare, men med tanke på alla magiska bidrag valde vi att belöna tre personer istället för en som det var tänkt från början.

Juryn bestod av Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén, SJ:s miljö- och hållbarhetschef Erica Kronhöffer och Houdinis vd Eva Karlsson sammanträdde den 30 augusti och utsåg tre vinnare.

Juryn tittade på helheten, det vill säga hur bild och text förmedlade den starkaste naturupplevelsen, eller ”Natural Reality”, som vi kallar det med en blinkning till Virtual Reality och VR-glasögon som var förra årets julklapp (se gärna kampanjen som startade hela konceptet).

Förstapriset: Malin Sannel, Brottby

Malin vinner med en naturupplevelse delad mellan ett barn och en väldigt liten larv. Malin skriver själv kring bilden: "Möte mellan stor lillebror och liten larv. Det ser ut som att larven tittar upp på honom och deras blickar möts, vilket jag tycker var ett väldigt fint ögonblick."

Malin Sannel vann NR-tävlingen 2017 med sin bild av lillebror med larv

Juryns motivering lyder:
"Bilden sammanfattar i sin enkelhet mötet mellan människa och natur. Ett ögonblick av nyfikenhet i vardagen fångat på bild. En av naturens större varelser i möte med en av de minsta och med en närvaro som båda parter verkar dela. Detta är ett ögonblick i Natural Reality för oss."

Malin vinner vårt förstapris i tävlingen: Två platser plus utrustning för en Houdini Hangout och möjligheten att välja mellan tre olika äventyr.
Stort grattis till dig Malin!

Andrapriset: Johan Jansson, Boden

Johan Jansson, som är andrapristagare, skriver själv om bilden: "Jag och min dotter var ute och gick längs en liten väg i nejden och vi passerade ett bestånd av hundkex insprängda bland en massa ungbjörkar. Hon blev uppenbarligen betagen och gick in bland blommorna som stod högre än henne själv. Jag fastnade för hennes fascination och tog en serie bilder på avstånd när hon gick från blomma till blomma och lät skira vita knippen vila i händerna. Det var något med barnets intensiva möte med naturens skönhet som fattade tag i mig som betraktare. Hon var helt inne i sin egen värld i en djungel av hundkex och ingenting annat existerade för stunden. En stund som varade några minuter till dess hon tröttnade och vi vandrade vidare."

Vinnare av andrapriset i Naturskyddsföreningens NR-tävling blev Johan Jansson från Boden.

Andrapristagaren belönas med en fin Airborn Hat i merinoull från Houdini (som går att återvinna och gräva ner i jorden om man vill), en värdecheck på hyrkläder från Houdini för två personer, en värdecheck med 50 procent rabatt på snabbtåg med SJ för två personer samt Omtänk, årets bok från Naturskyddsföreningen.

Tredjepriset: John Tellestedt, Garphyttan

En enkel men fin beskrivning medföljer från John Tellstedt som vinner tredjepriset: "Sommaren på Gotland. Livet leker för en åttaåring".

John Tellestedt, Garphyttan vann tredjepriset i vår NR-tävling.

Tredjepristagaren belönas med en fin Airborn Hat i merinoull från Houdini (som går att återvinna och gräva ner i jorden om man vill), en värdecheck på hyrkläder från Houdini för två personer, en värdecheck med 50 procent rabatt på snabbtåg med SJ för två personer samt Omtänk, årets bok från Naturskyddsföreningen.

Deltävling med veckovinnare under sommaren

Vi delade dessutom ut fem stycken veckopriser under sommaren som inte ska glömmas. Det är en rad starka tävlingsbidrag, där flera även var med in i slutet i arbetet med att utse totalvinnarna. De som vann fick två biljetter på valfri resa från SJ samt en check på hyrkläder från Houdini.

Våra fem veckovinnare i Natural Realitytävlingen.

Vad händer nu efter tävlingen?

Med tanke på hur många riktigt fantastiska bilder som kom in funderar vi lite kring en fotoutställning till våren och kanske välja ut någon av bilderna till ett julgåvokort inför julen. Vi kommer att lagra bilderna säkert tillsvidare och om vi vill använda bilderna kommer vi givetvis att be varje fotograf om lov inför användande utanför tävlingen.

Ett stort och varmt tack till alla tävlingsdeltagare och prispartners från oss på Naturskyddsföreningen. Vilken glädje tävlingen har skänkt oss!

Här kan du du se alla tävlingsbidragen