Nu är det nedräkning för beslutet om Ojnare

Vi andas inte ut förrän regeringen fattat sitt beslut om Ojnareskogen. Vi fortsätter att försöka påverka och trycka på. Läs vad vår ordförande Johanna Sandahl säger om läget för Ojnareskogen nu.

Än kan vi inte andas ut, säger Johanna Sandahl, föreningens ordförande.

Är Ojnareskogen räddad nu?
– Nej, än så länge vågar vi inte andas ut. Det finns inget regeringsbeslut än och det finns all anledning att ligga på tills sista ordet är sagt. Det är oroande att tiden går utan att beslutet tas, men jag hoppas förstås att regeringen fattar ett beslut att området skyddas, precis som länsstyrelsen, Naturvårdsverket, vi i Naturskyddsföreningen och många andra vill.

Varför är Ojnare en så stor och viktig fråga?
– Det handlar om unika och omistliga naturvärden, och tillgång till rent vatten i framtiden. Men beslutet om Ojnare, eller Bästeträsk som området heter, kommer också att markera hur man hanterar miljö- och sysselsättning i politiken.

Menar du att jobb står mot miljövärden?
– Egentligen tvärt om. Det är ett gammalt sätt att tänka. Idag så borde alla beslut bottna i en genomtänkt miljöstrategi. Det finns inga jobb på sikt om man inte väger in natur- och miljövärden i besluten. Här har regeringen alla möjligheter att visa att man verkligen gör det. Vi vill både ha skydd och ett jobbpaket för Gotland som håller längre än kalken kan brytas vid Bästeträsk.

> Läs vår senaste debattartikel om Ojnare

Bli medlem - rädda skogens liv

Var med och rädda skogens liv. Bli medlem! Tillsammans kan vi göra världen bättte.