Nu ska jätteräkorna bort – hjälp oss 22 mars

Lördagen 22 mars spänner vi musklerna – nu vill vi få bort jätteräkorna från butiker och restauranger, en gång för alla! Du kan hjälpa oss på flera sätt.

Naturskyddsföreningens kampanj Anti Scampi har gjort att jätteräkan är portad från de flesta matbutiker och hundratals restauranger i Sverige. Men ICA och många sushi- och thairestauranger tar fortfarande inte sitt ansvar. Det vill vi ändra på under Antiscampidagen som i år är lördagen den 22 mars. Vi blir superglada om du vill hjälpa till. Här är några förslag på vad du kan göra:

• Kolla din ICA-butik. Nästan alla svenska matbutiker har varit kloka nog att sluta sälja jätteräkor - med undantag för ICA. Trots att ICA tagit bort räkorna från sitt centrallager fortsätter enskilda ICA-handlarna att sälja dem eftersom de är fria att själva bestämma vad de säljer i butiken.

Nu vill vi veta hur många ICA-butiker som fortfarande säljer scampi. Kolla din lokala butik och rapportera om du hittat skamräkor eller inte, senast den 17 mars.
    Scampiundersökning av ICA 2014 >>

Du kan också berätta för butikschefen och personalen vad du tycker.
    Här beställer du grymt snygga flyers, broschyrer och diplom. Helt gratis!>>

• Lämna en protest på tallriken. Känner du dig lite blyg eller är dagsformen inte på topp? Lämna en modest liten protest på valfri scampiserverande restaurang.
    Printa, klipp ut och lämna på tallriken. >>

• Mejla och facebooka. Mejla  butiker och restauranger som serverar scampi. Eller ännu bättre: skriv på deras Facebooksidor. Här blir din fråga publik och du får garanterat svar.

• Skicka en insändare till lokalpress. Skriv själv eller använd en färdig.
    Här är våra insändare>>

Frågor? Kontakta Sara Tynnerson som är projektledare: sara.tynnerson@naturskyddsforeningen.se

När dagen är slut vill vi hemskt gärna veta hur det gick för dig. Fyll gärna i vår enkät, den tar bara någon minut att fylla i. Tack!

Den 22 mars är Antiscampidagen då Naturskyddsföreningens medlemmar uppmärksammar en världens största miljöbovar - jätteräkan. Odlingen av jätteräkor skadar miljön och för med sig allvarliga problem för lokalbefolkningen.  Jätteräkor kallas också för scampi, gambas, tigerräkor och tropiska räkor. Läs mer på www.antiscampi.se

Bli månadsgivare

Bli månadsgivare idag och stöd kampen för natur och miljö. Tillsammans har vi kraft att förändra.