Pressinbjudan SM i fågelholk 2019: Finalholkarna presenteras på Skansen

Välkommen till Skansen och avtäckning av de tio finalholkarna i SM i fågelholk 2019. Årets tävling har slagit rekord med 544 holkar från 60 olika skolor.

När: Tisdag den 19 mars klockan 9.30
Var: Utomhus intill Lill-Skansen
Skansen bjuder på kaffe med tilltugg!
Anmälan ej obligatorisk, men hör gärna av er till undertecknad om ni vill komma.

Medverkande:
Några elever och lärare som deltagit i tävlingen, Martin Emtenäs, som sitter i Naturskyddsföreningens styrelse och som medverkar i årets holk-jury, Fältbiologernas ordförande Lovisa Roos och projektledare Erica Lintrup, Naturskyddsföreningen.

>Hitta till Skansen

För bil med film/TV-utrustning, finns möjlighet att köra in via Sollidsporten, Sollidsbacken.

För parkeringstillstånd inne på Skansen kontakta undertecknad!

Skansen är öppen och gratis under presentationen av finalholkarna, och besökarna erbjuds att följa med på en kortare guidning efter holkvisningen.

2019 års jury:
Martin Emtenäs, Naturskyddsföreningens styrelse, Isak Isaksson, sakkunnig naturvård, Naturskyddsföreningen, Göran Ekberg, Stockholmsmässan, Dena Gevarez, verksamhetschef, Schysst, Fältbiologernas ordförande Lovisa Roos samt Stefan Sundström, artist med stort miljöengagemang.

När finalholkarna presenterats inleds röstningen som ska utse vinnarholkarna. Röstningen kommer att vara möjlig via Naturskyddsföreningens webb-plats samt på Nordiska trädgårdar på Stockholmsmässan 21-24 mars, där holkarna ställs ut.

Söndagen den 24 mars, koras de tre vinnarholkarna. Dessutom delas ett specialpris ut till en klass som gjort extra bra insatser för fåglar.

Kort bakgrund om SM i fågelholk

Holkarna byggs av barn (klass1-9) i skolor runt om i hela Sverige. I år har 544 fantasifulla holkar anmälts till tävlingen. Sammantaget är det tusentals barn och ungdomar som har byggt holkar med vägledning av engagerade lärare.

Varför ska man bygga holkar?

Många fågelarter bygger bo i hål. På många ställen är det ont om träd med hål. Genom att sätta upp holkar får fler fåglar chans att hitta en boplats och häcka. De flesta fåglar som bygger bo i hål, kan inte själva hacka ut sitt hål. De är beroende av hackspettar som gör ett nytt hål varje år och lämnar det gamla till nya invånare.  För att det ska bli hål behövs gamla träd, gärna lövträd som ek eller björk eftersom det oftare bli sprickor och håligheter i lövträd. När svampar och insekter hittar skador, till exempel där en gren gått av, hjälper de hålhackarna genom att äter sig in i träet, luckrar upp det och ser till att det blir en bra början till ett hål.

Varför ordnar Naturskyddsföreningen SM i fågelholk?

Genom att uppmuntra holkbyggandet och barns engagemang för naturen vill Naturskyddsföreningen ordna fler bohål åt fåglarna och mer naturupplevelser åt både gamla och unga!

En viktig uppgift för Naturskyddsföreningen och ungdomsorganisationen Fältbiologerna är att hjälpa människor i alla åldrar att komma ut och uppleva naturen. Den som sätter upp en holk och får chansen att se fåglar bygga bo och mata ungar på ganska nära håll, glömmer det inte. Det är livat i holken!

>Läs mer om hål och holkar åt fåglarna

Kontakt:
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07

Bli medlem

Bli medlem i Naturskyddsföreningen och stå upp för natur och miljö. Tillsammans har vi kraft att förändra.