Rekommendation att ställa in samtliga klädbytardagar grund av coronapandemin

Information med anledning av coronapandemin (covid-19).

Klädbytardagar är både miljösmart och kul.

Foto / Illustration:

Erica Jacobson

Uppdaterat 17 mars 2020

Vi rekommenderar samtliga arrangörer av Klädbytardagar att skjuta upp sina arrangemang till Miljövänliga Veckans Prylbytardag den 3 oktober. Det råder allmän smittspridning av coronaviruset i stora delar av landet. Vid en klädbytardag är det svårt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer för säkra arrangemang. Det är till exempel svårt att ordna på distans, att vistas utomhus, hålla avstånd mellan de deltagande och att kontrollera att de som deltar är fiska och inte ingår i riskgrupper.

För övriga arrangemang gäller att Naturskyddsföreningen har valt att gå längre än förbudet mot sammankomster med över 500 deltagare. Rikskansliet har fattat beslut om att ställa in eller skjuta upp samtliga egna sammankomster med över 50 deltagare, om de inte går att genomföra digitalt, fram till och med 30 april och att vidta åtgärder för att minska riskerna för de möten som ändå hålls. Läs våra Råd om möten och andra arrangemang under den pågående coronapandemin.

Om Klädbytardagen

Vi i den rika delen av världen shoppar alldeles för mycket. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på köp-och-släng-trenden. En klädbytardag är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Så här går det till på ett klädbyte

• Du tar med dig fem eller tio fina och fräscha plagg (antalet plagg kan variera lokalt).

• För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.

• Det är helt gratis.

• På en del platser ska du lämna in dina plagg innan själva klädbytardagen. Exakt vad som gäller kommer att stå i den lokala informationen.

• Plagg som ingen väljer skänks till en lokal second hand-butik. Du får inte tillbaka kläderna.

Klädbytardagen = Nordic Swap Day

Klädbytardagen har blivit ett nordisk event. I Danmark är det initiativet Byttemarked som står bakom arrangemangen och i Norge är det Norska Naturvernforbundet som har klädbytardagen som en del i sin kampanj Ta vare på det du har.

Så här gör du om du vill arrangera ett klädbyte

1. Bestäm dig vem du vill arrangera klädbytet med. En kompis, din skolklass, kommunen, din krets (Naturskyddsföreningens lokalavdelning) eller kanske på egen hand?

2. Släng iväg ett mejl till kladbytardagen@naturskyddsforeningen.se och berätta var du vill ordna ditt klädbyte. Du kan också ringa Jessica Andréason, 0739-44 99 10 om du har frågor.

3. Nu är det bara att kicka igång! Boka lokal, planera marknadsföring, fixa bord och galgar.

Här hittar du våra bästa tips för att arrangera ett lyckat klädbyte. Gäller för 2020.

4. Beställ gratis affischer, flyers och klädbrickor och annat material.

Affisch 2020.

Material för 2020 års klädbytardag kan beställas här.

5. Visa gärna filmen "Ett miljösmart klädval", av Stefan Westerling och Daniel Stor från högskolan Dalarna.

Siffror från klädbytardagen 2019

Inom ramen för Nordic Swap Day arrangerades ca 300 klädbyten i Norge, Danmark, Island och Sverige.

I Sverige fick 58 000 plagg en ny ägare, vilket var nytt rekord. Förutsatt att de bytta plaggen ersatte inköp av nya plagg bidrog alla klädbytare med en enorm resursbesparing, nämligen: 43 ton kemikalier, 406 ton koldioxid och 58 000 kubikmeter vatten.

Kommentarer från tidigare besökare

”Att se någon bli glad över att hitta just min gamla tröja.”

”Miljön skonas, det är trevligt och jag får nya kläder.”

”Det som är skräp för någon kan vara värdefullt för någon annan.”

Bli medlem - för en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.