Rekommendation att ställa in samtliga klädbytardagar på grund av coronapandemin

Information om Klädbytardagen med anledning av coronapandemin (covid-19).

Vi rekommenderar samtliga arrangörer av Klädbytardagar att skjuta upp sina arrangemang till Miljövänliga Veckans Prylbytardag den 3 oktober. Det råder allmän smittspridning av coronaviruset i stora delar av landet. Vid en klädbytardag är det svårt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer för säkra arrangemang. Det är till exempel svårt att ordna på distans, att vistas utomhus, hålla avstånd mellan de deltagande och att kontrollera att de som deltar är fiska och inte ingår i riskgrupper.

För övriga arrangemang gäller att Naturskyddsföreningen har valt att gå längre än förbudet mot sammankomster med över 500 deltagare. Rikskansliet har fattat beslut om att ställa in eller skjuta upp samtliga egna sammankomster med över 50 deltagare, om de inte går att genomföra digitalt, fram till och med 30 april och att vidta åtgärder för att minska riskerna för de möten som ändå hålls. Läs våra Råd om möten och andra arrangemang under den pågående coronapandemin.