Resor med Hertz och Sunfleet märks med Bra Miljöval

Hertz är det första biluthyrningsföretaget som kan erbjuda Bra Miljöval-märkta resor med hyrbil eller bilpool genom dotterbolaget Sunfleet. Naturskyddsföreningen vill genom märkningen visa på det bästa tänkbara valet idag när man behöver åka bil. Det är resorna som märks, inte fordonen eller företaget.

Pressmeddelande

– Med den här märkningen av hyrbils- och bilpoolsresor vill vi betona att även om det ibland behövs en bil för transporter, måste inte varje hushåll äga en egen bil. Att hyra bil eller dela bil, till exempel i en bilpool, är ett steg på vägen mot ett samhälle med mer hållbart resande. Vi är glada att Hertz nu går före, uppfyller våra tuffa kriterier och märker en del av sin fordonsflotta med Bra Miljöval Persontransporter, säger Eva Eiderström, avdelningschef för Naturskyddsföreningens Handla Miljövänligt-kontor.

– I ett första steg ingår 171 bilar i Hertz licens för Bra Miljöval. De finns på olika platser i Sverige. Det kommer att bli fler under året. De fordon som ingår är elbilar, laddhybrider och hybridbilar. Hertz och Sunfleets kunder kommer nu tydligare se vilka bilar som är de bästa att hyra ur miljösynpunkt, säger Marielle Aspevall, produktansvarig för Bra Miljöval Persontransporter på Naturskyddsföreningen.

Sveriges största inhemska utsläppskälla är idag transportsektorn, och den utvecklingen har hittills inte gått åt rätt håll. Under 2016 såldes drygt 372 000 nya bilar i Sverige. Det behövs många olika åtgärder för att minska utsläppen från transporter.

Naturskyddsföreningen anser att hyrbils- och bilpoolutvecklingen kan gynna en utveckling där människor slipper äga egna bilar. Föreningen hoppas också att märkningen av Hertz och Sunfleet ska inspirera och utmana flera företag inom bil- och transportsektorn att ta ett ökat ansvar för miljön.

>Läs mer om vår miljömärkning Bra Miljöval

Kontakt:
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07
eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se

Bli medlem - För en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.