Rester av bekämpningsmedel i 87 % av oekologiska frukter

Naturskyddsföreningen har begärt ut nya siffror från Livsmedelsverket på tester av 647 frukter under 2013. Frukterna är valda utifrån en vanligt svensk fruktkorg innehållande oekologiska vindruvor, citrusfrukter, äpple, päron och banan.

Artikel

- Siffrorna talar sitt tydliga och oroande språk, i 87 procent av de oekologiska frukter finns det rester av bekämpningsmedel. De som är särskilt känsliga är barnen som äter mer frukt i förhållande till sin kroppsvikt och därmed får högre exponering, säger Johanna Sandahl, vice ordförande Naturskyddsföreningen.

Fruktkorgens värsting är vindruvorna. Livsmedelsverket hittade rester i 96 procent av testerna från 51 olika bekämpningsmedel. I ett prov hittades så mycket som 9 olika bekämpningsmedelsrester.

- Människor blir allt mer medvetna och äter mer frukt. Därför är det viktigt att vi diskuterar effekterna av den cocktail av bekämpningsmedel som vi stoppar i oss. En enkel insats vore om skolor, förskolor och äldreboenden bara köper in ekologisk frukt, säger Johanna Sandahl, vice ordförande Naturskyddsföreningen.

Läs mer i faktaunderlaget här

För mer information:

Johanna Sandahl, vice ordförande Naturskyddsföreningen, 070-357 80 23