Så här ställer världen om till eko

För att kunna konsumera hållbart behöver maten produceras hållbart. Vår globala miljövänliga vecka – Green Action Week – engagerade över fyrtio organisationer i 31 länder runt om hela jorden. Det hölls kurser i ekoodling och arrangerades matmässor, sändes radioprogram och debatterades. Alltihop med ett gemensamt mål: ekologisk mat och odling till alla.

I Filippinerna anordnades en ekomässa med seminarier och kurser i ekoodling som lockade till sig mer än 200 människor.

Foto:

Green Action PH
Artikel

För att nå långsiktiga globala miljöresultat är det viktigt att ta tillvara på den kunskap som finns hos miljö- och konsumentorganisationer över hela världen. Naturskyddsföreningen gör just det, något som kommer till uttryck under till exempel Green Action Week. Det är en utveckling av miljövänliga veckan som Naturskyddsföreningen drivit i Sverige under många år. I år deltog  organisationer från 29 länder runt om hela världen.

En mångfald av lösningar

Det finns många olika lösningar på hur fler människor kan få tillgång till ekologiskt odlad mat.

På Filippinerna riktar sig nätverket EcoWaste Coalition mot fattiga invånare i storstäder och anordnar utbildningar i småskalig, ekologisk odling. I Filippinerna visar MASIPAG hur enkelt, billigt och gott det kan vara att laga ekologisk mat.

I Uganda skapar organisationen PELUM en plattform för möten mellan ekologiska odlare och konsumenter i form av farmers markets. I Indien utför forskningscentret CERC provtagning av grönsaker för att undersöka förekomsten av bekämpningsmedel och tungmetaller.

Green Action Week är ett initiativ från Naturskyddsföreningen och ett samarbete med 53 organisationer från 29 länder. Den globala miljövänliga veckan har funnits sedan 2011.