Såhär kan du stötta världens miljöförsvarare – tänd ett ljus den 10 december!

Det kan tyckas självklart att stå upp för frågor om natur, miljö och klimat. Men det är det inte. Varje vecka dödas minst tre miljöförsvarare i världen. Våld, hot och trakasserier ökar. Vi måste vända den här utvecklingen! Den 10 december ordnar vi därför ljusmanifestation under hashtaggen #Light4Defenders. Och du kan vara med!

Den 10 december ordnar Naturskyddsföreningen en ljusmanifestation för att uppmärksamma miljöförsvarares utsatta situation.
Den 10 december ordnar Naturskyddsföreningen ljusmanifestation bland annat i Stockholm för att uppmärksamma miljöförsvarares utsatta situation.
Artikel

Miljöförsvarare blir allt mer utsatta. Det är en del av en global trend där civilsamhällets demokratiska utrymme krymper. Fler måste få upp ögonen för det här problemet!

Därför ordnar Naturskyddsföreningen den 10 december ljusmanifestationer på flera platser samt i sociala medier. Var med du också!

Ljusmanifestation i Stockholm

Den 10 december kl 16.00 samlas vi för en ljusmanifestation i Kungsträdgården (norr om dammen) i Stockholm. Där kommer vi bland annat att tända ljus, läsa upp namnen på alla de miljöförsvarare som mördats under 2019, och hålla en tyst minut för dem.

Några av de som kommer att tala vid manifestationen är Carmen Blanco Valer, urfolksaktivist, Anna Tibblin, generalsekreterare We effect, och Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Ljusmanifestationer på fler orter

Flera av Naturskyddsföreningens kretsar kommer att anordna samma typ av ljusmanifestationer runtom i landet den 10 december. Hittills planeras ljusmanifestationer på följande orter:

Ljusmanifestation för miljöförsvarare på COP25

Vi planerar även att tillsammans med internationella samarbetsorganisationer hålla en manifestation på COP25 i Spanien för att uppmärksamma miljöförsvararnas situation.

Tänd ett ljus i sociala medier!

Samtidigt uppmärksammar vi miljöförsvararnas utsatta situation en kampanj i sociala medier där vi uppmanar allmänheten att tända ljus för mördade miljöförsvarare.

Har du inte möjlighet att vara med på ljusmanifestationen i Stockholm? Då uppmanar vi dig att delta digitalt genom att tända ett ljus och lägga upp ett foto på det i sociala medier den 10 december med hastaggen #Light4Defenders.

Syftet med manifestationerna är att uppmärksamma miljöförsvarares utsatta situation, så att vi kan få ett slut på våldet mot dem som står upp för naturen.

Tänd ett ljus för världens miljöförsvarare! #Light4Defenders

Ljusmanifestationen i Stockholm:

Tid: Tisdag 10 december kl. 16.00

Plats: Kungsträdgården (norr om dammen), Stockholm

Kostnad: Gratis! Ljus finns på plats

Du hittar också ljusmanifestationen som event på Facebook.

Globala nyhetsbrevet

Följ oss och vårt globala arbete med natur och miljö.