Sandahl om vargbeskedet: ”Ett logiskt beslut”

Det blir ingen licensjakt under kommande vinter, meddelade Naturvårdsverket i veckan. Ett beslut Naturskyddsföreningen välkomnar.

Artikel

Naturvårdsverket meddelade den 7 juni att det inte finns utrymme för någon licensjakt under kommande jaktsäsong 2019.

– Det är ett bra, väl underbyggt och logiskt beslut, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande. Givet hur beståndsutvecklingen har sett ut under de senaste åren finns det helt enkelt inte utrymme för licensjakt. Det är också självklart att ta höjd för viss skyddsjakt och annan dödlighet, vid en sådan här avvägning.

Myndighetens beslut bygger på dess officiella inventering som gjorde i vintras och som visar att den svenska vargpopulationen minskar, något den gjort tre år i rad. Minskningen är ytterst allvarlig med tanke på att stammen redan är mycket liten och isolerad. Och även om de genetiska problemen inom stammen har minskat något de senaste åren, är vargen fortsatt sårbar.

– Beskedet innebär att vi kan vänta oss en stark politisk press för licensjakt på varg inför 2020, det trots varningssignaler om stammens minskning. De officiella siffrorna indikerar att vargstammen under vårvintern var en bra bit under de 300 individer som är den officiella miniminivån. Vi vill, från Naturskyddsföreningens sida, starkt understryka vikten av att den känsliga stammen nu får återhämta sig innan någon licensjakt kan komma ifråga, säger Johanna Sandahl.

Naturvårdsverket skriver att ställningstagandet kommer att omprövas under 2019 utifrån resultaten från kommande varginventering.

Här finns den senaste varginventeringen (se sid 33): http://hdl.handle.net/11250/2500013

Läs även: Så bör den svenska vargstammen förvaltas

Bli medlem – rädda skogens liv

Var med och rädda skogens liv. Bli medlem. Tillsammans kan vi göra världen bättre.