Schyssta midsommartips!

Midsommaren står inför dörren, men hur firar vi på bästa sätt? Låt oss hjälpa dig med nyttiga och goda tips!

Artikel

Nu är midsommarhelgen snart här. Många håller på med matplaneringen, så vi vill gärna tipsa om vad man borde tänka på för att göra en så schysst midsommar som möjligt!

Några bra tankar är att den osprutade rabarbern, jordgubbarna och flädern ute i trädgården både är miljösmarta och goda. Visste du att oekologiska jordgubbar kan besprutas 8 gånger? Om du inte har några egna jordgubbsplantor finns en lista på var du kan köpa ekogubbar här.

En annan viktig sak är att undvika köttet och osten. Om det är för svårt att välja bort är ekologiskt eller svenskt naturbeteskött troligtvis godast för smaklökarna - och definitivt godast för miljön!

Sedan har vi ju sillen som är en klassiker på midsommarbordet. Just nu finns det som tur är gott om sill i haven, men om du kikar efter firrar märkta med MSC eller Krav så är du på den säkra sidan.

Potatisen är ett bra val då det är säsong för potatis nu. Men du kanske minns att potatisen är med på vår lista över fem viktiga att byta till eko? Potatis är en av de grödor som besprutas oftast i Sverige. Hur mycket potatisen besprutas beror lite på vad man väljer för potatis.

Den ekologiska potatisen besprutas inte alls. Färskpotatisen som inte ligger så länge i jorden hinner sprutas tre gånger, och matpotatisen besprutas ungefär sju gånger. I södra Sverige är skadetrycket större, så där kan potatisen besprutas upp till tolv gånger. Den importerade oekologiska potatisen är däremot oftast värst, den besprutas mer och ibland med bekämpningsmedel som inte är tillåtna i Sverige.

Vi hittar ändå sällan rester av bekämpnings-medlena i potatis, så är det verkligen ett problem? Ja, i alla fall om du tycker att vi ska ha vatten som är rent från bekämpningsmedel och vill ha en frisk natur med många vilda växter och djur som förser oss med gratistjänster. Dessutom finns det risker med bekämpningsmedel för den som besprutar.

Om du väljer ekologiskt skapar du bättre livsvillkor för bland annat fåglar, insekter, vattenlevande djur och människor, inte minst på lång sikt. Så #byttilleko nu!

Och ha en både schysst och skön midsommar!

Gillar du också ekologiskt? Bli medlem!

Vi pushar politiker och fixar ekoboom i butikerna. Var med och förändra för 24 kr/mån.