SJ är Sveriges grönaste varumärke

Över 1000 svenskar har röstat fram SJ som det grönaste varumärket i Sverige. Alla SJ:s personresor är märkta med vår miljömärkning Bra Miljöval.

Artikel

Bra Miljöval är till för att du enkelt ska hitta och välja de produkter som är minst skadliga för miljön. För att ett företag ska få märka sin transport med Bra Miljöval ska resan eller godstransporten orsaka liten klimatpåverkan, vara energieffektiv samt ha låga miljö- och hälsofarliga utsläpp. Allt detta för att driva utvecklingen mot hållbarare sätt att resa och en renare miljö.

Omröstningen om det grönaste varumärket visar att allmänheten känner till att SJ arbetar aktivt med miljöfrågor. SJ:s personresor har varit märkta med Bra Miljöval sedan 1994 och reser man med SJ är det svårt att missa märket Bra Miljöval.

I omröstningen om Sveriges grönaste varumärke 2013 deltog över 1000 svenskar som valde bland 86 kända varumärken inom åtta branscher.

Visste du att:

• En person som åker Stockholm-Göteborg med SJ 2000 bidrar med utsläpp av cirka 1 gram koldioxid*
  • En person som åker bil Stockholm-Göteborg bidrar till koldioxidutsläpp motsvarande 47 000 tågresor*
  • En person som flyger Stockholm-Göteborg bidrar till koldioxidutsläpp motsvarande 74 000 tågresor*

*Källa: SJ

Läs SJ:s pressrelease om utmärkelsen>>

Läs mer om Bra Miljöval transporter >>

De företag som idag har Bra Miljövalsmärkta persontransporter förutom SJ är Arlanda Express, Flygbussarna, Skånetrafiken,  Swebus, Y-buss och X-trafik.

Bli medlem

Bli medlem i Naturskyddsföreningen och stå upp för natur och miljö. Tillsammans har vi kraft att förändra.