Sju tips på saker att göra i naturen på vintern

Känner du också att vintermörkret lagt sig som en filt över vardagen? Då kan vi tipsa om det kanske allra bästa sättet att ladda batterierna – vara ute i naturen! Här listar vi sju tips på utomhusaktiviteter från vår bok “Ut i Naturen”.

Se på norrsken är en aktivitet du kan göra utomhus i vinter.

Foto / Illustration:

Getty Images

Lär dig känna igen träd på vintern

Lövträd kan verka svåra att skilja åt under vinterhalvåretMen det tycker nog även den som är ovan vid fåglar, låtar på svensktoppen eller dyra viner. Det kanske enklaste knepet för att identifiera träd på vintern är att titta närmare på trädens knoppar som skiljer sig åt från träd till träd. Börja öva på träd i din närhet!

Plocka ätbara bär och barr

När det mesta i naturen under vintern skiftat färg till grått, brunt och vitt har det som går att äta andra färger. Håll utkik efter röda eller mörkblå bär och gröna barr! Rönnbär, tallbarr, slånbär, kråkbär, tranbär och enbär är ätbara saker du kan hitta ut i naturen under vintern.

Mata fåglar

En fågelmatning är en perfekt plats för att uppleva naturens skådespel. Ta med sittunderlägg, en termos med varm choklad och bänka dig vid en välbesökt fågelmatning. Lägg märke till de olika fåglarnas dräkter och studera deras beteende!

Om du vill kan du också räkna vinterfåglarna du ser i ditt kvarter och delta i BirdLife Sveriges evenemang Vinterfåglar inpå knuten som börjar i slutet av januari. Mer info hittar du här.

Spåra djur

Vintern i naturen kan kännas tom på liv men om du vet vad ska titta efter kan du upptäcka deras spår. Djurens avtryck när den första snön lagt sig på marken kan avslöja mycket. Även kottar kan ge en hint om vilket djur som varit där och ätit eftersom bordsskicket djuren emellan skiljer sig åt.

Se på norrsken

Ett rejält norrsken är en mäktig syn. Ibland syns det svagt, ibland så att hela himlen står i en färgglad brand. Norrsken, aurora borealis på latin, är tydligast i norra delarna Sverige men under rätt förutsättningar kan det ses svagt ända ner till Skåne. Det finns bra prognoser som tydligt visar hur långt söderut det kan ses. Sök efter norrsken eller aurora så hittar du dem.

Skåda stjärnhimlen på vintern

Allt du behöver för denna aktivitet är mörker och molnfri himmel. Så länge du tar dig bort från störande lampor under en klar natt kommer du kunna njuta av att se stjärnor på himlavalvet. Håll utkik efter Orion och Pegasus som är lättare att se på hösten och vintern!

Mer om boken “Ut i Naturen”

Ut i naturen är årets bok 2020 från Naturskyddsföreningen. Den är skriven av författaren Erik Hansson och uppdelad efter säsong – från vår till vinter. Boken innehåller 100 tips på aktiviteter och upplevelser för såväl den enskilda som hela familjen.

Välj hållbara julklappar i år!

Vad ger du dina käraste i julklapp? Ett medlemskap hos oss eller årets bok är klappar som håller länge.