”Skarpt läge” – Naturskyddsföreningen lanserar egen podd

Nu lanserar Naturskyddsföreningen sin egen podd, ”Skarpt läge”. I podden djupdyker programledaren Isabelle Strengbom tillsammans med föreningens sakkunniga i aktuella frågor på miljö- och klimatområdet. Podden lyfter ämnen som många funderar på och där det finns ett stort engagemang.

Pressmeddelande

De första fyra avsnitten av ”Skarpt läge” handlar om allt från flygets faktiska klimatpåverkan till den pågående sjätte massutrotningen av arter. Ett avsnitt tar upp kött och köttets klimatpåverkan, och det sista sommaravsnittet går igenom det politiska läget inför valet.

– Förutom att förmedla kunskap om aktuella miljöfrågor, vill vi räta ut frågetecken och punktera myter. Det känns roligt att vi kan utöka våra kommunikationskanaler med en podd. Samtalen i podden tar avstamp i nuet, belyser hur vi hamnat i de utmanande situationer där vi nu befinner oss och blickar sedan framåt mot vad som måste förändras för att förbättra läget, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Alla avsnitt kretsar kring frågor där situationen är kritisk men där utvecklingen går att vända – men det krävs omfattande förändringar. Och det finns inte tid att vänta länge till. Det är helt enkelt skarpt läge.

De tre första poddavsnitten publiceras i juni. Under Almedalsveckan producerar Naturskyddsföreningen dessutom en livepodd i Almedalen. Det avsnittet kommer att fokusera på föreningens granskningar av miljöpolitiken. Samtalet kommer vi också att handla om vilka förändringar som krävs för att det ska vara möjligt att välja naturen.

Efter Almedalsveckan gör podden sommaruppehåll, och återkommer med nya avsnitt efter sommaren.
Lyssna på första poddavsnittet här:
Skarpt läge 1: Att flyga eller inte flyga. (Publiceras 7 juni)

Skarpt läge 2: Vad händer när det slutar surra?  (Publiceras 14 juni)
Skarpt läge 3: Köttet och klimatet. (Publiceras 21 juni)
Skarpt läge 4: Live från Almedalen

>Läs mer på Naturskyddsföreningens webbplats