Smarta tips: så får du batteriet i din mobil att hålla längre

Våra smartphones har blivit en förlängning av oss själva där vi når våra vänner, vår familj, våra pengar, våra nöjen och vår kalender. Ett rött litet streck i botten av batteristapeln kan få nästan vem som helst att kallsvettas av panik. Till och med de förutseende som går runt med laddaren i väskan lever farligt om tillgången till det där vattenhålet med energi stryps och de två hålen i väggen lyser med sin frånvaro. Naturskyddsföreningen har plockat fram de bästa tipsen för hur du maxar ditt batteri i mobilen.

Artikel

1) Stäng av. I första hand alla funktioner: Wi-Fi, blåtand, stegräknaren och platstjänster. I andra hand: telefonen. Behöver du inte använda telefonen på ett par timmar? Stäng av! Men tänk på att sätta på och av telefonen drar mycket batteri.

2) Dra ner. Ljud, ljus och push drar jättemycket. Låt telefonen ligga i din ficka utan att arbeta, stäng av vibrationer och push-notiser, dra ner volym och ljusstyrka. Tråkigt nog är det så att ju färggladare din bakgrundsbild är, desto mer batteri drar den.

3) Läs en bok. Att spela spel, kolla Netflix och Youtube drar riktigt mycket batteri. Och data. Alltså, spara pengar, batteri och energi på att tänka en extra gång om du verkligen vill klicka på länken till en film med någon som ramlar av studsmattan.

4) Dra ur laddaren. Batteriet tar skada av att laddas när det redan är fullt. Och undvik att ladda ur helt och sen ladda upp helt. Telefonen har litiumbatterier som är designade för att ladda med mycket kvar och ofta - batteriet skadas av att ladda ur. Den har ett max-antal av urladdningar, så se till att ladda innan batteriet är slut!

Tipsen har tagits fram av Naturskyddsföreningens energieffektiviseringsprojekt SMERGY, en förkortning av ”Smart Energy”. På smergy.se finns fler smarta tips.

Mer information:
Yvette Rasch, kommunikatör för SMERGY, yvette.rasch@naturskyddsforeningen.se, 0708 63 98 61
Anna Havula, pressansvarig, Naturskyddsföreningen, 070-870 37 00
anna.havula@naturskyddsforeningen.se
SMERGY är ett EU-projekt som finns i sju länder och namnet betyder Smart EneRGY.

Ge en julgåva!

Välj vad du vill naturskydda i jul! Ge bort en hållbar julklapp! Julgåvokort ingår!