Stor klimatvinst med bättre lunchmeny

Tre gånger så många lunchgäster väljer en vegetarisk rätt om den lyfts fram på restaurangmenyn. Det visar en undersökning som Naturskyddsföreningen låtit göra inför Miljövänliga Veckan som nu startar med aktiviteter runt om i landet. Syftet är att visa den stora miljönyttan av att välja en vegetarisk rätt.

Pressmeddelande

En ny undersökning som Naturskyddsföreningen beställt från Demoskop visar att tre gånger så många lunchgäster skulle välja en vegetarisk rätt om den presenteras aptitligt och högst på menyn. Endast 13 procent valde ”Dagens vegetariska”, medan 41 procent föredrog ”Risotto med kantareller och rostade rotsaker”. Nu hjälper Naturskyddsföreningen medvetna restauranger att förändra sina menyer. Över 160 restauranger har hittills gått med i restaurangsatsningen Gröna Gaffeln för att lyfta fram de gröna rätterna.

– Det är positivt att så enkla åtgärder kan ge så stor miljönytta. Både kvinnor och män verkar vilja äta mer vegetariskt, det är mycket glädjande. En vegetarisk rätt istället för en kötträtt kan halvera lunchens klimateffekt, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen.

På lördag börjar Miljövänliga Veckan, i år med kampanjen Gröna Gaffeln. I hela landet pratar Naturskyddsföreningens aktiva med restauranginnehavare om det miljösmarta i att lyfta fram de vegetariska rätterna. Man kommer även att sprida recept och tipsa allmänheten om hur man kan äta miljösmart. Att byta några köttmåltider i veckan ger god klimatnytta. Samtidigt minskar miljöbelastningen på många andra områden.

De senaste 20 åren har köttkonsumtionen i Sverige ökat med mer än 50 procent till hela 85 kg. Om svenskarna åt enligt Livsmedelsverkets kostråd skulle vi minska köttkonsumtionen med 35 kg kött per år. Det skulle ge en miljövinst motsvarande 4 miljoner ton växthusgaser.

– Följde vi bara myndigheternas råd skulle det motsvara över en miljon svenska bilisters totala årliga bilresande. Godare, enklare och billigare klimatbantning finns inte, säger Emelie Hansson, jordbrukshandläggare på Naturskyddsföreningen.