Textilspill blir resurs i ny design

Spillmaterial av textilier blir spännande och roliga prototyper i ett återbruksprojekt som bl a Naturskyddsföreningen står bakom.

Produkter av spillmaterial som fått ny design.

Foto / Illustration:

Jan Töve

Nu finns möjlighet att se spännande och roliga prototyper av spillmaterial i ny designad form. Att ta tillvara överskott av textilier och använda det som en resurs är syftet med Studio Re:design som bl a Naturskyddsföreningen står bakom.

Vi slänger uppskattningsvis 70 000 ton textilier i våra hushållssopor per år. Det samma gäller hos producenter som varje säsong får en mängd spill i själva produktionen eller för att man inte lyckats sälja alla produkter.

I projektet Studio Re:design  tar man tillvara överskott av textilier och ser det som en resurs. I studion i Borås sammanförs designers och Västsvenska företag. Produkterna av resterna förvandlas till prototyper för kläder och inredning. Projektet som syftar till att skapa nya smarta affärsmöjligheter genom att återbruka är ett samarbete mellan Västra Götalandsregionen, Högskolan i Borås, Tillskärarakademin i Göteborg och Naturskyddsföreningen.

Den gemensamma ambitionen är att driva på utvecklingen mot ett mer ekologiskt och etiskt hållbart samhälle. Produkter av återanvända textilier kan märkas med Naturskyddsföreningens eget miljömärke Bra Miljöval om de kommer i produktion och uppfyller märkningens miljökrav.

Utställning med kläder från projektet finns på Galleri KG52, Kammakargatan 52, Stockholm den 21-23 februari (torsdag 12.00–18.00, fredag– lördag 12.00–16.00).

Alla som inte har möjlighet att ta sig till Stockholm kan läsa om projektet på Re:designs webbplats. Här finns bilder på kläder som visas på utställningen.

Läs mer om vår miljömärkning Bra Miljöval.