Välkommen på frukostseminarium: "Länge leve prylarna"

Vi svenskar konsumerar som om vi hade fyra jordklot. Det är ohållbart. Vi behöver en mer cirkulär ekonomi. En viktig pusselbit är att våra saker används mer och under längre tid. Det minskar resursanvändningen och påverkan på klimat- och miljö betydligt. Välkommen på ett inspirerande frukostseminarium med fokus på lösningar och nytänkande!

Pressmeddelande

När: Tisdag 26 november 2019 kl 8-10. Frukost serveras från kl 8.00. Seminariet pågår från kl 8.30 - 10.00

Var: Naturskyddsföreningen, Åsögatan 115 i Stockholm, 2 tr, T-bana till Medborgarplatsen. Entrédörren är i vänstra hörnet inne på gården.

Naturskyddsföreningen märker att det finns ett ökande intresse för återanvändning och ökad nyttjandegrad hos både konsumenter och företag. Allt fler aktörer säljer och köper begagnat, reparerar, hyr, uppgraderar och rekonditionerar.

På seminariet diskuterar vi vad behövs för att skapa bättre förutsättningar för näringsverksamhet och konsumenter? Vilka styrmedel finns idag, hur effektiva är de, och vad fungerar bra i andra länder?

8:00 Frukost

8:30 Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen inleder

8:35 Jonas Allerup, klimatanalytiker Naturvårdsverket om konsumtionsbaserade klimatutsläpp

8:45 Mattias Lindahl, programchef Mistra REES om möjligheter för prylar att leva längre genom styrmedel, ecodesign och cirkularitet

9:05 Företagskavalkad, Don för person, Busfrö, Hygglo, Naturkompaniet, Rekomo, Sellpy, Teknikmagasinet

9:30 Panelsamtal med bla Betty Malmberg (M), Lorentz Tovatt (Mp), Jens Holm (V), företag och frågor från publik. Karin Lexén leder samtalet

10:00 Slut

Antalet platser är begränsat. Boka din plats genom att skicka ett mejl till:

Karin Kruse, projektledare Handla Miljövänligt
karin.kruse@naturskyddsforeningen.se
Sista anmälningsdag är fredag 22 november.

Varmt välkommen!