Vi minns Hans Alfredson, hedersmedlem i Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen sörjer Hans Alfredson. Han var vår hedersmedlem, en miljökämpe som levererade vassa och samhällskritiska argument med varm humor och gott humör. Han fick generationer av svenskar att både skratta och samtidigt se miljöproblemen som baksidorna av överkonsumtion och ohämmad exploatering.

Artikel

När Naturskyddsföreningen tog kontakt med Hans Alfredson 2010 och berättade att vi ville göra honom till hedersmedlem svarade han ”Jag är glad och upprymd över utmärkelsen”.

Vi är glada och stolta över att han ville vara en av oss.

Med filmen Äppelkriget, som Hans regisserade tillsammans med Tage Danielsson, skapade han en klassiker för alla miljökämpar. Bland andra filmer med miljöbudskap där han på olika sätt medverkade finns ”Resan till Melonia” och ”Sopor” som tar upp oron över industriernas konsekvenser för miljön och exploatering på utvecklingsländernas bekostnad.

I hela Hans Alfredsons kulturgärning - filmer, revyer, sketcher, sånger och böcker - fanns i grunden känslan för naturen och ett djupt och äkta engagemang för den himlajord vi bor på.

Här finns en av våra animationer som Hans Alfredson lånade sin röst till: