Vi växer - naturen har Sveriges största hejarklack!

Naturskyddsföreningen fortsätter växa. Föreningen har aldrig varit större och har nu 224 000 medlemmar över hela landet. Tillsammans kan medlemmarna fylla Globen, Malmö Arena och Ullevi – tre gånger om! Naturskyddsföreningen i Mora ökade mest i landet med 60 procent.

Nu är vi 224 000 medlemmar. Tillsammans kan vi fylla Globen, Malmö Arena och Ullevi – tre gånger om!
Pressmeddelande

– Det är fantastiskt att vi fortsätter växa, och att vi gör det på så många platser över hela landet. Vi har idag tio regionala kanslier och vi fortsätter att satsa på att utveckla hela vår breda folkrörelse, säger föreningens ordförande Johanna Sandahl.

– Att vi blir fler och fler visar både att de frågor vi arbetar med är viktiga för många människor och att vi gör nytta. Många brinner för klimatarbetet, frågorna om kemikalier, jordbruk och mat. Dessutom folkbildar vi med föredrag, utflykter och debatter varje vecka på olika platser landet runt. Jag känner mig otroligt stolt över alla ideella insatser som görs för natur och miljö, inte sällan i det tysta.

Naturskyddsföreningen finns i 270 lokala föreningar, kretsar, i så gott som alla Sveriges kommuner. Under 2015 har föreningen regionalt ökat mest i Halland, 18,9 procent. De lokala avdelningarna i Varberg, Falkenberg och Halmstad har fått många nya medlemmar.

Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Svante Axelsson, bor själv i Uppsala där den lokala kretsen ökat mest i länet.

– Med 224 000 medlemmar är nu Naturskyddsföreningen flera än antalet invånare i hela Uppsala kommun. Det är en intressant måttstock för mig och visar att många människor i Sverige är otåliga över att miljöarbetet går för långsamt, säger Svante Axelsson.

En rad lokalavdelningar i Dalarna har under 2015 ökat påfallande mycket. I Mora har medlemstalet ökat med 60 procent!

Län som ökat mest

Halland 18,9 procent
Värmland 6,2 procent
Uppsala 5, 8 procent

Lokala kretsar som ökat mest

Mora Naturskyddsförening 60 procent
Varberg Naturskyddsförening 32,9 procent
Falkenbergs Naturskyddsförening 28,4 procent
Överkalix Naturskyddsförening 27,3 procent

Kretsar som ökat mycket i olika delar av landet

Stockholms län – Söderorts Naturskyddsförening 6,6 procent
Uppsala län – Uppsala Naturskyddsförening 7,5 procent
Södermanlands län – Naturskyddsföreningen i Katrineholm 5,3 procent
Östergötlands län – Naturskyddsföreningen i Valdemarsvik 6,1 procent
Jönköpings län – Naturskyddsföreningen i Gnosjö 18,4 procent
Blekinge län – Naturskyddsföreningen i Sölvesborg 4,2 procent
Skåne län – Höörsbygdens Naturskyddsförening 4,3 procent
Värmlands län – Naturskyddsföreningen i Karlstad 16,1 procent, Hammarö Naturskyddsförening 14,8 procent
Hallands län – Naturskyddsföreningen i Varberg 32,9 procent, Falkenbergs Naturskyddsförening 28,4 och Halmstad Naturskyddsförening 24,7
Västra Götalands län – Naturskyddsföreningen i Göteborg 7,7 procent
Västmanlands län – Naturskyddsföreningen i Fagersta 5,6 procent
Dalarnas län – Naturskyddsföreningen i Mora 60 procent, Rättviks Naturskyddsförening 15,5 och Naturskyddsföreningen i Orsa 13,8 procent
Gävleborgs län – Sandvikens Naturskyddsförening 19,6 procent, Österfärnebo-Hedesunda Naturskyddsförening 10,1 procent
Jämtlands län – Bergs Naturskyddsförening 14,2 procent
Västerbottens län – Naturskyddsföreningen i Robertsfors 5,9 procent
Norrbottens län – Naturskyddsföreningen i Överkalix 27,3 procent

Kontakt:
Johanna Sandahl, ordförande, Naturskyddsföreningen, 070 357 80 23
Svante Axelsson, generalsekreterare, Naturskyddsföreningen, 070 728 25 85

Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, 070 794 04 07

> Här finns alla Naturskyddsföreningens länsförbund och lokala kretsar

Bli medlem – få Sveriges Natur

Som medlem i Naturskyddsföreningen får du också en prenumeration av tidningen Sveriges Natur.