Naturskyddsföreningen söker ny jordbruksexpert

Vill du vara med och påverka svenska jordbrukets framtid? Vi på Naturskyddsföreningen söker nu en sakkunnig inom området jordbruk med inriktning mot ekologiskt jordbruk, bekämpningsmedel och jordbrukspolitik. Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation med 226 000 medlemmar.

Uppgifter och roll

I rollen som jordbruksexpert ingår politiskt påverkansarbete – både nationellt och på EU-nivå, stöd till medlemmar och nätverk, kunskapsspridning och opinionsbildning både internt och externt. Du kommer också delta i nationella råd och arbetsgrupper, svara på remisser och företräda föreningen på konferenser och möten. Du förväntas också ta ett stort ansvar för innehållet i föreningens kommunikation gentemot beslutfattare, medlemmar och allmänhet.

Detta innebär att ta fram underlag och rapporter, stötta Naturskyddsföreningens ledning med sakkompetens, hålla föredrag, delta i nationella och regionala dialogforum och driva påverkansarbete både politiskt och kommunikativt

För tjänsten är det viktigt att du har en gedigen jordbruksbakgrund samt att du har erfarenhet av att arbeta med politiskt påverkansarbete för ett hållbart jordbruk. Du kommer att vara placerad på rikskansliet i Stockholm och som sakkunnig vara en del av avdelningen för Hav, jordbruk och miljögifter som består av 12 personer och arbetar med både nationella och globala frågor. Du rapporterar till vår chef för Hav, jordbruk och miljögifter. Du kommer även att ha ett nära samarbete med våra andra avdelningar.

• Du som söker tjänsten ska uppfylla följande krav:
  • Djupa kunskaper inom agronomi och biologi förvärvade exempelvis genom egen forskning eller genom mosvarande arbetslivserfarenhet.
  • Erfarenhet av att värdera forskningsunderlag och ständigt ompröva slutsatser utifrån aktuell forskning.
  • Kunskap om det politiska arbetet med jordbruks- och miljöfrågor i Sverige och inom Europa.
  • Intresse för, och erfarenhet av, förändringsarbete och politisk påverkan.
  • God social kompetens och samarbetsförmåga
  • Välorganiserad och strukturerad, med dokumenterad erfarenhet av att planera och strukturera ditt egna arbete.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Utöver dessa krav är följande kriterier meriterande:

• Kunskap om eller erfarenhet av EU:s beslutsprocesser.
  • Erfarenhet av sötvattensfrågor.
  • Erfarenhet som kampanjledare.
  • Erfarenhet av engagemang eller arbete inom ideell sektor.
  • Arbete inom statlig förvaltning
  • Miljöengagemang.

Om Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen har kraft att förändra! Vi är Sveriges största och mest inflytelserika miljöorganisation. Vi är en ideellt och partipolitiskt obunden förening som tar ansvar för att driva viktiga miljöfrågor lokalt, nationellt och globalt. Med närmare en kvarts miljon medlemmar, kretsar med lokal förankring i hela landet och drivande eldsjälar har vi stora möjligheter att påverka. Vi skapar opinion, förändrar beteenden, granskar och kräver att makthavare och lagstiftare tar sitt ansvar.

Naturskyddsföreningen vill vara en inkluderande folkrörelse som speglar mångfalden i samhället, och vi vill att det ska genomsyra hela vår verksamhet. Vi vill vara en arbetsplats som är attraktiv för alla, eftersom vi tror att en variation av perspektiv, erfarenheter och bakgrund gör oss ännu starkare. Vi välkomnar därför en bredd av sökande

Övrigt

Tjänsten är en heltids tillsvidareanställning med placering på Naturskyddsföreningens Rikskansli i Stockholm.

Vi sitter i ljusa lokaler på Åsögatan, mitt på Södermalm i Stockholm med närhet till de flesta kommunikationsmedel. Tillträde efter överenskommelse.