Naturskyddsföreningen söker praktikant inom hållbara transporter

Naturskyddsföreningens klimat- och juridikavdelning söker nu en trafikengagerad praktikant under våren 2020.

Transporter har mycket stor påverkan på såväl den lokala som globala miljön. Aktiva insatser och medveten planering kan innebära en avgörande skillnad för att undvika stora utsläpp, omfattande buller och stora hårdgjorda ytor för att istället skapa mer hållbara transporter och en behaglig livsmiljö.

Uppdraget

Som praktikant kommer du att hjälpa till med att ta fram en handbok för lokalt- och regionalt engagemang i trafikfrågor. Vilka är de viktiga miljöfrågorna att uppmärksamma? Hur bedrivs en effektiv påverkan? Tanken med handboken är att besvara frågorna och ge ideellt aktiva stöd och handfasta råd i det dagliga engagemanget för hållbara transporter.

Som praktikant kommer du att vara en del av arbetet på klimat- och juridikavdelningen. Du kommer att få insyn i, lära dig mer om och bidra till vårt klimatarbete. Uppdraget kommer att innebära att du sätter dig in i lokala- och regionala miljöutmaningar på trafikområdet, utformar råd kring hur dessa effektivt kan påverkas av ideellt aktiva och sammanställer det i en pedagogisk form.

Vi ser gärna att du:

• Är väldigt intresserad av trafikens påverkan på miljö, samhälle och människor.
  • Läser en utbildning som relaterar till trafik eller samhällsplanering.
  • Har mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.
  • Har erfarenhet av ideellt engagemang.

Praktikens omfattning

Som praktikant hos oss får du chansen att lära dig om miljöpolitik, lära dig om politiskt påverkansarbete och även lära känna hur Sveriges största och mest inflytelserika miljöorganisation fungerar. Praktiken är oavlönad och bör därför vara en del av din utbildning. Praktiken är på heltid och kommer att äga rum på Naturskyddsföreningens rikskansli på Södermalm i Stockholm under vårterminen 2020. Projektet kan anpassas för en halv termin.

Om Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen har kraft att förändra! Vi är Sveriges största miljöorganisation med 231 000 medlemmar. Vi är en ideellt och partipolitiskt obunden förening som tar ansvar för att driva viktiga miljöfrågor lokalt, nationellt och globalt. Med närmare en kvarts miljon medlemmar, kretsar med lokal förankring i hela landet och drivande eldsjälar har vi stora möjligheter att påverka. Vi skapar opinion, förändrar beteenden, granskar och kräver att makthavare och lagstiftare tar sitt ansvar. Naturskyddsföreningen vill vara en inkluderande folkrörelse som speglar mångfalden i samhället, och vi vill att det ska genomsyra hela vår verksamhet.