Vi söker en ekonom/controller

Gillar du ordning och reda, natur och hav, människor och djur samt en och annan analys?
Då ska du absolut söka tjänsten som ekonom/controller hos oss.

Naturskyddsföreningen hanterar stora medel från medlemmar, givare, organisationer och myndigheter och söker nu en strategisk och driven ekonom/controller till administrativa avdelningen som består av 12 personer.

Uppgifter och roll

Som ekonom kommer du att delta i vissa delar av det löpande redovisningsarbetet/avstämningsarbete för föreningen samt vara behjälplig vid bokslutsarbete.

Som controller kommer du att ansvara för den interna ekonomiska styrningen genom upprättande/uppföljningar och utvärdering av policyer, riktlinjer för ekonomiarbete och andra interna ekonomirapporter. Du kommer också ansvara för controlling av administrativa rutiner och system. Du kommer att vara behjälplig i ekonomiskt granskningsarbete på vår globala avdelning.

En viktig del är att samarbeta i ekonomifrågor med våra andra avdelningar.  Du rapporterar till administrativ chef, men förväntas arbeta mycket självständigt.

• Har en relevant ekonomiutbildning
  • Har flera års erfarenhet av redovisningsarbete och ekonomifrågor
  • Har erfarenhet av controllingarbete
  • Har bra kunskaper i Excel och Word
  • God förmåga i att utforma riktlinjer/styrdokument
  • Mycket god samarbetsförmåga, konstruktiv och lösningsorienterad
  • Mycket god strategisk och analytisk förmåga
  • Självständig, initiativrik samt van att leda och strukturera sitt eget arbete
  • Förstår kraften i en folkrörelse och begriper att en ideell organisation måste jobba mycket smart och kostnadsmedvetet. Du förstår också vikten av att Sveriges största miljöorganisation fortsätter att öka intäkterna och antalet medlemmar.

Meriter

• Erfarenhet från en medlemsbaserad intresseorganisation
  • Erfarenhet från större insamlingsorganisation
  • Erfarenhet från verksamhetsutveckling

Övrigt

Naturskyddsföreningen jobbar för att bli en arbetsplats där vi anställda har en stor bredd av perspektiv och erfarenheter. Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.

Vi sitter i ljusa lokaler på Åsögatan, mitt på Södermalm i Stockholm med närhet till de flesta kommunikationsmedel. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde augusti-september.

Om oss

Kärleken till naturen är vår drivkraft! Naturskyddsföreningen är sedan decennier Sveriges mest inflytelserika miljöorganisation med 226 000 medlemmar. Vi är en ideellt och partipolitiskt obunden förening som har lokala föreningar och länsförbund över hela landet. Tillsammans kämpar vi för att jorden ska vara lika fantastisk för våra barn som för oss.

Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot och kommer med konstruktiva lösningar på problemen. Ju fler vi är, desto större kraft har vi att förändra samhällsutvecklingen till det bättre. Vi arbetar med att påverka politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt.

Vi samarbetar med och stödjer ca 50 miljöorganisationer i Afrika, Asien, Latinamerika och Östeuropa. Arbetet syftar till att genom stöd till miljörörelsen i Syd och Öst bidra till en miljömässigt hållbar utveckling där fattigdomen är utrotad.

Dessutom står vi bakom det framgångsrika miljömärket Bra Miljöval.