Plastens många ingredienser

Plast kan liknas vid bröd – det kan se ut på flera olika sätt, och tillverkas av massor av olika ingredienser. På brödet vi köper finns fullständig innehållsdeklaration – toppen för den som är allergisk och vill undvika att få i sig till exempel mjölk. För plaster finns inte någon liknande innehållsförteckning. Därför kan det vara svårt att avgöra vilka plaster som är problematiska och inte. Variationerna är så oändligt många mellan olika plaster.

Vill du också vara med och detoxa planeten? Var med och bidra till vårt arbete för en giftfri vardag.

På samma sätt som bröd är uppbyggt av olika mjöl, så är plast uppbyggt av olika plastmaterial. Man kan oftast få veta vilket huvudsakligt material en plastprodukt är gjord av, till exempel polyeten eller PET. Plasten består av byggstenar som är sammanfogade i långa kedjor. Dessa är för stora för kroppen att ta upp, men ibland kan det finnas kvar byggstenarna från tillverkningen som kan lossna och tas upp av kroppen.

Plaster med skadliga byggstenar kan ändå vara ofarliga om alla byggstenar sitter hårt bundna så de inte läcker ut. Tyvärr behöver inte plasttillverkarna redovisa ifall deras plast innehåller byggstenar som kan läcka ut eller inte.

Tillsatsproblemet

Tillbaka till brödbaket. För att få rätt konsistens, smak och färg på brödet tillsätter vi olika saker, som mjölk, vatten, ägg, bakpulver, jäst, kryddor, nötter mm. Alla bröd innehåller olika tillsatser. På samma sätt är det med plaster.

Tillsatser finns till för att ge plasten vissa önskade egenskaper, som till exempel en viss färg, mjukhet, flamsäkerhet eller motståndskraft mot UV-ljus.

Vissa tillsater vet man är farliga för hälsan eller miljön, andra vet man är ofarliga, men för de allra flesta vet man idag inte om de är farliga eller inte. De har inte blivit tillräckligt undersökta helt enkelt.

Tillsatserna i plaster kan antingen vara hårt bundna, löst bundna eller inte bundna alls. Beroende på hur hårt de sitter fast tar de sig ut från plasten olika lätt. Om plasten värms, eller om den kommer i kontakt med något fett eller surt eller basiskt, kan tillsatserna lättare läcka.

Tyvärr finns det inte någon innehållsdeklaration på plast, så vi vet inte vilka tillsatser som finns i plasten. Men vi vet att vissa plastprodukter ofta innehåller farliga tillsatser. Några av de plasterna är:

• Plast med tillsatser för att göra den flamsäker (som elkablar och plast i elektronik).
  • Plast med tillsatser för att göra den antibakteriell (som skor och träningskläder).
  • Plastprodukter med tillsatser som ger en smuts- och vattenavstötande yta (som stekpannor med non-stickbeläggning, funktionskläder, skor, soffor mm).
  • Plast med tillsatser av ftalater, som mjuk PVC, framförallt äldre produkter samt produkter importerat från utanför EU (så som badpooler, skor och stövlar, väskor och produkter av konstskinn, plastleksaker äldre än 2007).

Plast i naturen

Det finns även en annan dimension av plastens påverkan på miljön, nämligen hur den hanteras som avfall. Plast kan ta flera hundra år för naturen att bryta ner och det sker genom att plasten bryts sönder till mindre och mindre bitar.

Därför blir plast inte automatiskt bra bara för att den inte innehåller några farliga ämnen, utan den måste även hanteras på ett hållbart sätt när den använts klart, så den inte hamnar som skräp ute i naturen. Även giftfria plastpåsar kan hamna i en fågels mage. Läs mer om plast i haven.

Hej då miljögifter!