Produktansvarig Bra Miljöval Textil

Bra Miljöval är en miljömärkning som gör det lätt att göra rätt och låter alla vara med och bidra till att rädda världen. Nu söker vi dig som vill arbeta med att minska miljöpåverkan inom textilområdet, med hjälp av miljömärkningen Bra Miljöval och olika typer av utvecklingsprojekt

Uppgifter och roll

Du kommer att vara föreningens expert inom sakområdet textil och huvudansvarig för miljömärkningens alla delar som produktansvarig för Bra Miljöval Textil. Du kommer också att delta i utvecklingsprojekt knutna till textilområdet. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med kollegor, främst inom gruppen kemiska produkter och textil, och vid behov bidra till avdelningen Handla Miljövänligts övriga arbete. Du kommer också att samarbeta med kollegor på andra avdelningar som tex kommunikation och marknadsföring.

Dina uppgifter:

• att driva och ansvara för produktområdet textil.
  • att aktivt kommunicera Bra Miljöval till bransch, media och vår förening.
  • att aktivt vårda relationen till existerande licenstagare samt söka upp och utveckla nya relationer.
  • att utveckla och kvalitetssäkra kriterier, licensieringssystem och stöd för märkningen.
  • att bedöma ansökningar och kontroller och vara kontaktperson för ansökande företag.
  • att bevaka textilområdet gällande lagstiftning, forskning och utveckling.

Du som söker tjänsten ska uppfylla följande krav:

• flerårig erfarenhet från textilbranschen med insikter om dagens marknadssituation och branschens miljöpåverkan.
  • självständig, initiativrik samt van att leda och strukturera ditt eget arbete.
  • mycket god samarbetsförmåga.
  • van att leda projekt.
  • konstruktiv och lösningsorienterad.
  • mycket god strategisk och analytisk förmåga.
  • har relevant högskoleutbildning.

Utöver dessa krav är de meriterande om du:

• har erfarenhet av och kunskap om folkrörelsearbete.
  • är välorienterad inom området produkter/tjänster och deras miljöpåverkan.
  • har goda kunskaper om kemikalielagstiftning inom EU.
  • har dokumenterad erfarenhet av projektledning.
  • har ett relevant, aktuellt nätverk inom sakområdet.
  • är en god kommunikatör.
  • har en god förståelse för miljöfrågor och kunskap om naturen.

Om Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen har kraft att förändra! Vi är Sveriges största och mest inflytelserika miljöorganisation. Vi är en ideellt och partipolitiskt obunden förening som tar ansvar för att driva viktiga miljöfrågor lokalt, nationellt och globalt. Med närmare en kvarts miljon medlemmar, kretsar med lokal förankring i hela landet och drivande eldsjälar har vi stora möjligheter att påverka. Vi skapar opinion, förändrar beteenden, granskar och kräver att makthavare och lagstiftare tar sitt ansvar.

Naturskyddsföreningen vill vara en inkluderande folkrörelse som speglar mångfalden i samhället, och vi vill att det ska genomsyra hela vår verksamhet. Vi vill vara en arbetsplats som är attraktiv för alla, eftersom vi tror att en variation av perspektiv, erfarenheter och bakgrund gör oss ännu starkare. Vi välkomnar därför en bredd av sökande.

Övrigt

Vi sitter i  ljusa lokaler på Första Långgatan i Göteborg med närhet till de flesta kommunikationsmedel. Tjänsten är ett föräldravikariat på heltid tom 2020-01-31. Tillträde snarast.