Operation: rädda bina

Rädda bina: Stoppa gifterna!

En tredjedel av våra vilda biarter är på väg att försvinna! Bina är livsviktiga, för utan pollinatörer är vår matförsörjning hotad. Kemiska bekämpningsmedel är ett av de allvarligaste hoten mot bina. Var med och kämpa för våra bin, stoppa gifterna!

Vår generalsekreterare Karin Lexén lämnar över 31 000 namn och ett brev till Dan Ericsson, Statssekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren.

31 000 underskrifter för bina!

Just nu finns en unik chans för våra ministrar och EU-parlamentariker att minska användningen av kemiska bekämpningsmedel då en förordning om hållbar användning av växtskyddsmedel ligger på bordet i EU.

Därför skrev vi ett brev för att påminna våra politiker om att agera. Under kort tid fick vi in 31 000 underskrifter! Brevet med alla namnen lämnar vi nu över till politikerna.

(På bilden ser du Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén lämna över brevet och alla namn till Dan Ericsson, statssekreterare hos landsbygdsministern.)

Stöd insamlingen för bina

Sveriges vilda bin står inför en kritisk tid. Deras livsmiljö krymper, populationen minskar och hoten mot deras överlevnad blir alltmer akuta. Därför har vi startat en insamling till bina, du kan hjälpa oss att nå målet genom att ge en gåva!

Besprutning med kemiska bekämpningsmedel.

Åtta frågor och svar om kemiska bekämpningsmedel

Varför används kemiska bekämpningsmedel och hur dåliga är de för miljön egentligen? Här svarar vi på några av de vanligaste frågorna om kemiska bekämpningsmedel, eller växtskyddsmedel som de också kallas.

Woman and baby farmers picks fresh oranges from a green tree in sunny day. Oranges growing on tree orchard, Mugla, Turkey. Orange plantation. Organic harvesting. Natural vitamins.

Nytt lagförslag: Minskad användning av bekämpningsmedel i EU

Dagens intensiva jordbruk och den höga användningen av kemiska bekämpningsmedel är ett av de största hoten mot våra vilda bin och andra pollinatörer. Nu finns ett nytt förslag som ska minska användningen av bekämpningsmedel inom EU.

blommande vägkant, blåklocka, mur

Så lyckas du med din blomsteräng!

Vad kul att du vill skapa en äng! Det kommer bin, fjärilar och en mångfald av växter att gilla. Här tipsar vi om hur du skapar en äng som liknar de som fanns förr i tiden.

Kvinna sprejar rosor i trädgården.

Har du förbjudna växtskyddsmedel hemma?

I oktober förbjöds 2021 förbjöds flera växtskyddsmedel för användning i trädgård. Här kan du se vilka de är, och vad du ska göra med dem. Dessutom tipsar vi om hur du sköter din trädgård utan bekämpningsmedel.

Svenskmiljö,Äpplen,Äppelträd,Sommar,Frukt,Äpple, himlen, blå, grön, löv, varm

Utan bin ingen mat?

Pollinering är gratis, men värt miljarder. Den är viktig för maten vi äter och för stabila ekosystem. När bina hotas, hotas också pollineringen och matproduktionen. Kan du tänka dig en värld utan bin?

recept, morotskaka, orb, bakning, bakverk, fika

Ordna en ekofika för bina

Det är dags att påminna om att eko gör skillnad för bina, eftersom det används mindre kemiska bekämpningsmedel inom ekologisk odling. Varför inte göra det med en trevlig fikastund?

Barn väljer ekobanan

Viktiga varor att byta till eko för binas skull

Studier visar att det ekologiska jordbruket bidrar till fler bin och
pollinatörer än det oekologiska, upp till 50 procent fler.

företag

Gör skillnad som företag

Tillsammans kan vi skapa de åtgärder som behövs för att rädda våra livsviktiga pollinatörer och som företag spelar ni en viktig roll. Genom att bli stödföretag, ge en företagsgåva eller bli kampanjpartner är ni med och stödjer arbetet för bin och biologisk mångfald.

operation: rädda bina

Om kampanjen

Operation: Rädda bina är en satsning av Naturskyddsföreningen med målsättningen att öka kännedomen kring binas allvarliga situation och hotet mot den biologiska mångfalden. Läget för vilda bin och andra pollinatörer är akut. I Sverige är en tredjedel av våra 270 vildbiarter på väg att försvinna. Matbrist, bekämpningsmedel och klimatförändringar hotar våra vilda trädgårdsmästare.
Vi är alla beroende av bin och andra insekters livsviktiga arbete. Ungefär en tredjedel av den mat vi äter är pollinerad av dem. Operation: Rädda bina lanserades 2019 som ett svar på det allvarliga läget. Genom kampanjen har redan tiotusentals människor engagerat sig för bin och andra pollinatörer.