Riksupptakt inför Miljövänliga Veckan 17-18 mars i Eskilstuna

De kommande åren kommer Miljövänliga Veckan handla om att inspirera till att ta hand om det vi har. Reparera, dela, göra om och byta de prylar vi har – och därmed minska behovet av att köpa nytt. Nytt tema för Miljövänliga Veckan betyder att Handla Miljövänligt-nätverket och andra intresserade välkomnas till riksupptakt då vi lär oss mer om ämnet och formar kampanjen.

17 mars 2018 Lördag 08:00 - Söndag 17:00 Eskilstuna Naturskyddsföreningen riks Hållbar konsumtion

Välkommen till en inspirerande och intensiv helg för dig som vill vara med i kampanjen "Ta vara på det du har” under Miljövänliga Veckan 2018.

När: lördag 17 mars klockan 12.30 - söndag 18 mars klockan 15.30. Vi inleder med lätt lunch på lördagen.

Var: Studiefrämjandet i Eskilstuna och ReTuna Återbruksgalleria

Resa: Vi har inte möjlighet att betala resa för alla som vill delta. För att det ska bli lika stor kostnad för alla som är med på upptakten tar vi ut en reseutjämningsavgift på 400 kronor (på/efter riksupptakten får du en faktura). Du lägger ut för din resa och får pengar för dina biljetter motsvarande andra klass tåg i efterskott. Kolla gärna med ditt lokala Studiefrämjande, din krets eller ditt länsförbund om de kan stå för de 400 kronorna.

Boende: Vi har bokat några platser på ett hotell/vandrarhem. Om du är intresserad av en sovplats i delat rum så meddela det på anmälningssidan. Ange också om du vill dela rum med någon särskild person. Först till kvarn gäller.

Tider och urval från programmet

Lördag

Start: lunch 12.30 Studiefrämjandet (Västeråsvägen 90, Eskilstuna).
Det går bussar från tågstationen, du får hjälp att hitta till bussen. Biljetten lägger du ut för och får ersatt i efterhand.

• Ta vara på det du har. Intro till helgen och kampanjen
  • Kollaborativ ekonomi, är det alltid bättre för miljön? Christina Schaffer, Stockholms Universitet
  • Klimatpåverkan från vår konsumtion. Anders Friström, Naturskyddsföreningen
  • Vi bygger kampanjen! Tillsammans delar vi tankar om temat och hur kampanjen kan utformas

Middag 18.30. Efteråt finns aktiviteter för dem som vill, för dem som åker hem går det buss till tågstationen.

Söndag

Start: buss från tågstationen ca kl 8.10 (boendet ligger nära stationen). Vi börjar på ReTuna kl 8.30.

• Varför återvinna och återanvända textilier? Ebba Magnusson, Bra Miljöval Naturskyddsföreningen
  • Workshop: laga, gör om, snygga till! Alex Fridunger och Anna-Maria Hilborn, Recycle Design Eskilstuna folkhögskola
  • Minimalisterna. Elisabeth Byström från minimalisterna berättar om minimalism som livsstil http://minimalisterna.se/
  • Kolla in ReTuna, Sveriges första och enda återbruksgalleria www.retuna.se/

Slut kl 15.30 vid tågstationen. De som behöver ta tåg tidigare meddelar Liv som löser transport till stationen.

Om du åker bil: Studiefrämjandet ligger på Västeråsvägen 90, i en lokal som tidigare var kyrka, så den är lätt att känna igen. Bakom byggnaden finns parkeringsplatser.

> Anmäl dig här
Sista datum för anmälan är den 2 mars 2018