SM i fågelholk: Rösta på din favorit!

Nu kan vi presentera de tio holkar som gått till final i SM i fågelholk 2019. I hård konkurrens bland de 544 inskickade holkarna valde juryn ut tio fantasifulla bidrag. Webbomröstningen stänger 12:00 söndagen 24 mars. Ta chansen och rösta!

Holkarna är byggda av skolelever från skolor runt om i hela Sverige. Naturskyddsföreningen anordnar SM i fågelholk tillsammans med Stockholmsmässan för att inspirera och väcka ungdomars naturintresse. Rösta på din favorit.

– Tävlingen är till för att inspirera och väcka ungdomars naturintresse. Det är ont om gamla hålträd. Att bygga och sätta upp holkar är ett bra sätt att minska bostadsbristen för de fågelarter som bygger sina bon i hål. Att följa livet i en holk när fåglar flyttar in och får ungar är roligt och intressant för alla åldrar, säger Martin Emtenäs från Naturskyddsföreningens styrelse som deltagit i den jury som valt finalholkarna.

Det här är finalholkarna, skola, klass, ort och (kommun):
1. Skatebird, Nättrabyskolan, Karlskrona, Klass 7
2. Väderholken, Kvinnebyskolan, Linköping, Klass 5a
3. Skogsholken, Kvinnebyskolan, Linköping, Klass 5b
4. Fladdermus, Unbynsskola, Boden, Klass 6
5. Tuppkam, Nättrabyskolan, Karlskrona, Klass 7
6. Ruggugglan, Västra Skolan, Falun, Klass 8a
7. Granstammen, Kvinnebyskolan, Linköping, Klass 5a
8. Bamse Delux, Kvinnebyskolan, Linköping, Klass 5a
9. Hotell Skogsstugan, Västerhaninge Montessoriskola, Haninge, Klass 6
10. Trulletors Trollhytta, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn, Klass te16b

De fantasifulla holkarna som gått vidare till finalen uppfyller alla reglerna som innebär att de ska vara gjorda av naturmaterial och uppfylla mått på hål och inre utrymme så att de verkligen kan fungera som bon för fåglar. Juryn har också uppmuntrat humor, fantasi och unik design. Förutom guld-, silver- och bronsholken kommer en klass att uppmärksammans med ett specialpris för att de gjort stor nytta för fåglarna genom att bygga och sätta upp många ”vanliga” holkar.

Du väljer vinnarna!
Nu är det ditt uppdrag att gå in och välja vilka holkar som ska ta hem finalen. I år har vi lagt till ett antal fina priser som du som röstar kan vinna. (eventuell vinstskatt betalas av vinnarna)

Bilder på priserna du kan vinna när du röstar.

1:a - 3:e pris
Bokashi-kompost startkit från Bokashi.se, böckerna "Stefans Lilla Svarta - Bokashi Biokol & Bakterier" av Stefan Sundström och "Ett Hållbart Liv" av Johanna Stål & Naturskyddsföreningen. (värde ca 1500 kr)

4:e - 15:e pris
Välj mellan boken Stefans Lilla Svarta av Stefan Sundström eller "Ett Hållbart Liv" av Johanna Stål & Naturskyddsföreningen. (värde ca 250 kr)