Scener från en julklappsutdelning

År efter år är det samma visa. Nya försäljningsrekord, nya onödiga prylköp och nya bidrag till världens sopberg. Förrförra året hjälpte vi er sabba julstämningen, i år har vi tagit fram gott om argument för att sätta den mest konsumtionsgladas humör på prov. Ingenting är heligt och 2019 är året då vi äventyrar julklappsutdelningen.

När du kliver in i din kusins vardagsrum och ser berget av klappar, som är så stort att granen inte nuddar golvet, brister något i dig. Framför dig har du förklaringen till varför julhandeln fortsätter slå nya rekord – varje år. Den här julen tänker du inte hålla tyst. Men var ska du börja? Lugn, vi hjälper dig! Känn dig fri att inspireras av vårt julmanus, helt utan både trevlighetsfilter och självcensur.

Nämen, en popcornmaskin!? Har faster Berit ingen kastrull? Visste ni att 7 av 10 svenskar någon gång fått julklappar som de aldrig använt. Många säljer klappen vidare på nätet direkt efter Kalle Anka. Jag har redan lagt ut den röststyrda högtalaren jag packade upp nyss till försäljning. Säg inget till syrran!

Kolla ett par skor! Av läder. Själv gillar jag inte vad lädertillverkningen kan innebära för miljön, så jag köper helst naturgarvat eller miljömärkt läder, eller ännu hellre second-hand. Men jag har faktiskt nyligen börjat tillverka skor av gamla petflaskor. De är toppen, särskilt efter lite övning, jag har jobbat upp en ny gångstil som gör att jag inte halkar lika mycket som i början. Övning ger färdighet!

Jaha, du fick en robotdammsugare? Såå årets julklapp 2015. Den kommer nog att samla damm snarare än att suga upp det. Den som gav den där har kanske missat att årets julklapp är en mobillåda. Jag är som vanligt före min tid. Min traditionsenliga julborg tillverkad av gamla toarullar och glasspinnar är perfekt mobilförvaring för hela familjen!

Nej men titta, Leah fick en drönare till! Hur många kan hon flyga med samtidigt? Jag läste i tidningen att barn med för mycket prylar blir mindre kreativa. Hemma viker vi pappersflygplan av gamla nummer av Sveriges Natur och syr bomullspads av avlagda frottéhanddukar.

Åhå, en weekendresa till London! En upplevelse som inte ens ger något klimatavtryck! Haha, nej jag skojade bara, gick ni på den lätta? Det gör den ju såklart, men utsläppen från allt vi importerar och från våra utlandsresor syns inte i den officiella klimatstatistiken. Knäppt, för en stor del av vår klimatpåverkan kommer från just våra resor och vår konsumtion. Dessutom är den där flygbiljetten mycket billigare än den borde vara eftersom flyget är subventionerat. Du har alltså lyckats pricka in en julklapp som innehåller både klimatskadliga subventioner och dolda utsläpp, grattis!

Oj, en smarttelefon. Jag har läst att vårt skärmanvändande lett till att människans korttidsminne och koncentrationsförmåga nu är sämre än en guldfisks. Dessutom innehåller en sån där apparat hur mycket metaller som helst, tänk vilken gruvbrytning det leder till! Mina barn leker bara med play-doh gjort av ekologiskt mjöl och vatten. Otroligt vad de kan skapa med enkla medel. Häromdagen gjorde Ella en exakt avbild av Prins Oscar, eller om det var Greta Thunberg. Otroligt i alla fall!

Shit, vad mycket presentpapper! 15 säckar fyllda redan, och då är inte ens alla klappar öppnade. Vi måste haft minst ett halvt träd här under granen. Visste ni att mer än 60 procent av alla Sveriges skogar har kalhuggits sen 50-talet och att majoriteten av träden som avverkas blir till kortlivade produkter som papper och kartong. Det finns ju hållbara sätt att slå in klapparna på. Men i min familj brukar vi hålla presenten bakom ryggen, så får den andra gissa vad det är. Då behövs inget inslagningspapper.

Oj nu får vi skynda oss det är snart dags för Karl-Bertil Jonsson, ska vi inte strunta i de sista julklapparna? Om Josef måste öppna en klapp till börjar han nog gråta. De senaste två timmarna har han hellre velat bygga ihop sin nya lego-båt än riva upp fler paket.

Vi kan alla lära oss mycket av Karl-Bertil, han insåg redan för 50 år sedan att vi köpte alldeles för mycket klappar. Och gav till dem som inte fick nåt istället. I år har det ju faktiskt funnits tecken på att vi skulle lägga lite mindre pengar på julklappar, hoppas att den önskan slår in på riktigt nästa år.

Från oss alla till er alla – en riktigt God Jul!

PS. Här hittar du ha ännu fler tips på hur du kan skapa riktigt dålig julstämning.

Bli medlem - för en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.