Schyssta äventyr i naturen

Schysst bedrevs under drygt 10 år och var Naturskyddsföreningens verksamhet för barn och unga mellan 13 och 20 år. Schysst fanns på flera platser i landet från Malmö i söder till Skellefteå i norr. Tillsammans utforskade vi vår ort, gjorde längre utflykter och åkte på läger.

Äventyret runt hörnet

Schysst gick ut på att ungdomarna med hjälp av ungdomsledare fick uppleva och testa olika aktiviteter och samtidigt lära sig mer om naturen och om miljöfrågor. Ungdomarna har varit med och fattat beslut om vilka aktiviteter som ordnades och en majoritet av aktiviteterna hölls utomhus, både i närområdet och längre bort.

Exempel på aktiviteter som hållits inom Schysst är grillning, bergsklättring, ridning och paddling. Deltagarna har också cyklat, åkt zipline, fiskat, lagat ekologisk mat, kollat på film, gjort egna hudprodukter och mycket, mycket mer. Det har varit viktigt att ge ungdomarna chansen att testa nya saker och hitta vad de är intresserade av. Samtidigt har de lärt sig om hur vi gör världen lite schysstare och grönare. Alla aktiviteter har varit gratis för att alla skulle kunna vara med.

Var med och gör världen till en schysstare plats

Vi har bara en planet och det är upp till oss att ta hand om den. Det vi gör här hemma påverkar människor över hela världen – allt hänger ihop. Tillsammans tog Schyssts deltagare sig an frågor kring natur, miljö och hållbarhet och hade kul och lärde sig massor längs vägen. De tog chansen att engagera sig för en grönare, skönare, schysstare värld för alla.

Deltagarna har lärt sig mer om natur, ekologisk matlagning, hållbar konsumtion och andra spännande och viktiga ämnen. Inom Schysst ordnades filmkvällar, seminarier och workshops om saker deltagarna ville veta mer om. De skaffade nya kunskaper för livet och har samtidigt bidragit till en schysstare värld och gör det än.

Tack för alla härliga möten!

Schysst har funnits på många håll i landet under åren till exempel i Malmö, Eskilstuna, Stockholm, Uppsala, Norrtälje, Östersund och Skellefteå. Vi har haft lokala aktiviteter, men har också ordnat läger och träffar med andra föreningar och Schysst-grupper.

Våra ledare inom Schysst vill rikta ett stort tack till alla schysstdeltagare genom åren. Vi hoppas att ni har goda minnen och fått vänner för livet, vi vet att vi har det.