Hållbar konsumtion och produktion

Mål 12 syftar till att främja hållbara konsumtions- och produktionsmönster.

Foto:

Pixabay

En omställning till en hållbar konsumtion och produktion av varor och tjänster är en nödvändighet för att minska negativ påverkan på klimat och miljö samt människors hälsa. Genom vår höga levnadsstandard i Sverige och våra konsumtionsvanor orsakar vi stora CO2-utsläpp i de producerande länder som vi importerar varor ifrån.

I Arktis syns klimatförändringarna tydligast. I två etapper, sommaren 2017 och sommaren 2018 rodde äventyrarna Glenn och Sören genom vatten som brukade vara täckta av havsis, men som nu öppnar sig och blottlägger öppet hav.

Sören och Glenn hade ingen möjlighet att handla mitt ute på Barents hav. För att kunna genomföra expeditionen var vi tvungna att skaffa bland annat en båt och lämpliga kläder berättar Sören. Vi valde kläder av hög kvalité för att de ska hålla länge och våra värmetröjor är tillverkade av återvunnen ull. Istället för plastflaskor använde vi metallflaskor som håller livet ut.

Det är inte möjligt att ta med mat som räcker för hela färden över öppet hav så Glenn och Sören behövde fiska som komplement till frystorkad mat och proteinrika och feta livsmedel som till exempel jordnötssmör.

> Läs mer om mål 12

Hitta filmer och mer skolmaterial om Arktis till höger på sidan.

Övningar och faktablad kopplade till mål 12