Bekämpa klimatförändringen

Mål 13 syftar till att bekämpa klimatförändringarna och dess konsekvenser.

Foto:

Gettyimages

Att vi lyckas begränsa klimatförändringarna är en förutsättning för att möta flera av de utmaningar världen står inför idag.

I Arktis ser vi klimatförändringarna tydligast. Äventyrarna Glenn och Sören tänker ro genom vatten som brukar vara täckta av havsis, men som nu öppnar sig och blottlägger öppet hav. Det är dåliga nyheter för bland annat isbjörnar som jagar säl på isarna.

Men även andra djur påverkas av att solen skiner direkt på havet och värmer det. Varmare vatten gör att nya arter letar sig nu norrut, som makrill. Glenn och Sören fiskade när de rodde första etappen över Barents hav sommaren 2017, torsk bland annat. Sommaren 2018 fortsätter rodden runt Svalbard för att uppmärksamma de klimatförändringar som redan syns tydligt i Arktis. Hitta filmer och mer skolmaterial om Arktis till höger på sidan.

> Läs mer om mål 13

Övningar och faktablad kopplade till mål 13

Övning - Känn växthuseffekten (Energifallet åk F-6)

Övning - Vem lever i Arktis? (Energifallet åk 4-6)

Övning - Klimatkocken (Energifallet åk 4-6) | åk 7-9

Övning - Vem äger Arktis? (Energifallet åk 7-9)

Övning - Undersök Albedo (Energifallet åk 7-9)

Faktablad - Klimatförändringarna

Faktablad - Växthuseffekten

Faktablad - Albedo

Faktablad - Hot mot Arktis

Faktablad - Mat, klimat och miljö

Testa Energifallets hållbara övningar!

Energifallet är vårt läromedel om energi och hållbar utveckling. Det innehåller övningar, faktablad, filmer och mycket annat.