Skolmaterial om bin

Välkommen till Naturskyddsföreningens skolmaterial om bin! Här finns pedagogiskt material om bin i form av övningar, faktablad, instruktioner, film och quiz. På sidan för Operation: Rädda bina finns också förslag på konkreta insatser som skolklasser kan göra för att hjälpa bin och andra viktiga pollinerare.

Lycka till!

Operation: Rädda bina!

Bina behöver hjälp! Skolklasser i alla årskurser kan göra insatser för att skapa fler boplatser och mer mat för en bi-vänligare miljö. Samtidigt kan ni bidra till viktig forskning om biologisk mångfald!

Övningar och material för åk F-3

Här finns övningar, faktablad, instruktioner, ett ritblad och en film om bin som passar för lågstadiet.

Låt eleverna skapa egna böcker om bin!

Möt olika arter av bin genom en spännande saga.

Lek och lär om bin och binas ekosystem.

Ett lättläst faktablad om bin för låg- och mellanstadiet med intressanta fakta om vilda bin.

Låt eleverna färglägga en klöverhumla, ett småsovarbi och ett rosentapetserarbi.

Lär känna våra supereffektiva pollinerare! Producent och berättare: Tina-Marie Qwiberg (Längd: 3:14)

Övningar och material för åk 4-6

Här finns övningar, faktablad, instruktioner och en film om bin som passar för mellanstadiet.

Hur skulle en tacomiddag se ut i en värld utan bin? Här får eleverna fördjupa sig i bin och pollinering och kopplingen till jordbruk och matproduktion.

I den här övningen lär sig eleverna mer om olika material och verktyg i slöjden. De får en inblick i vilda bins livsvillkor och gör samtidigt en insats för miljön.

I den här övningen använder eleverna frågekort och loppor för att lära sig om ekologisk mat och vad det betyder för naturen.

Tips på sätt att hjälpa våra vilda bin med boplatser och mat.

Så kan du bygga boplatser för solitärbin med hjälp av bambustavar!

Övningar och material för åk 7-9

Här finns ett faktablad, ett quiz och en film om bin som passar för högstadiet.

I den här övningen får eleverna testa sina kunskaper om bin

Faktablad om sociala bin och solitärbin, pollinering och vad bin behöver för att må bra.