Ballongbilen

Energifallet

Ballongbilen

Bilar behöver bränsle för att kunna köra och kanske kommer energin från bensin, biogas eller elektricitet. I det här experimentet bygger vi istället bilar som får sin energi från en uppblåst ballong

Målet med Ballongbilen är att eleverna ska göra egna konstruktioner, utveckla dessa samt koppla arbetet till energi och transporter och dess påverkan på miljön.

Material: Leksaksbilar, tejp, saxar, sugrör och ballonger. Om eleverna bygger bilarna själva behövs även gamla mjölkkartonger, blomsterpinnar och trähjul eller hjul från dryckesförpackningar.

Till bilen av mjölkartong finns en elevinstruktion och till leksaksbilen finns en instruktionsfilm i  Energifallet play. Du hittar dem i menyn.

Genomförande

1. Förklara uppgiften för eleverna. De ska med hjälp av materialet bygga en bil med en ballong som ”motor”.
  2.  Låt klassen titta på instruktionsfilmen Så gör du en ballongbil.

3. Följ elevinstruktionen (pdf).
  4. Om eleverna ska tävla med sina bilar är det bra om ni tillsammans bestämmer tävlingsklasser och vilka regler som ska gälla.
  5. Är det snabbast, längst eller snyggast som gäller och hur många försök ska ni ha?
  6. Låt eleverna utveckla sina bilar i flera omgångar.

Dokumentation

Låt eleverna dokumentera hur de utvecklar sina bilar med skisser och text.

Att samtala om

• Var får bilen sin energi från?
  • Varför stannar bilen när den rört sig en bit?
  • Hur kan bilen förbättras så att den kör längre?
  • Vilka olika bränslen kör vi våra bilar med?
  • Vilka för- och nackdelar finns med olika typer av bränslen?

> Faktablad: Vad är energi?
> Faktablad: Energins kretslopp

Lungorna behöver energi för att blåsa upp ballongen, och den energin kommer från frukostmackan i morse eller kanske middagen igår kväll. Matens energi kommer i sin tur från den förnybara energin i solens strålar, som växterna fångat in genom fotosyntes.

Energin i maten vi äter omvandlas sedan rörelseenergi i våra kroppar, som lungorna sedan kan använda för att trycka in luft i ballongen. Allteftersom ballongen fylls överförs energin till luften inuti ballongen och så länge som ballongen är stängd lagras energin där. När ballongen öppnas omvandlas den lagrade energin till rörelseenergi. Luften far åt ett håll och ballongbilen far åt det andra hållet (enligt principen om att en kraft åt ett håll alltid förutsätter en kraft åt andra hållet).

> Till alla övningar i Upplev energi F-3

> Till övningen Bygg en ballongbil för 4-6