Dela mera! Sprid vidare ert hållbarhetsarbete

Energifallet

Dela mera! Sprid vidare ert hållbarhetsarbete

Låt elever, lärare, rektorer, föräldrar och andra skolor inspireras och ta del av hur ni arbetar med energi- och hållbar utveckling i skolan. Här ger vi tips på hur ni kan dokumentera och dela skolarbetet. Sharing is caring!

Foto:

Kalle Melander

Skriv artiklar om hållbarhet - träna på att publicera och dela!

Slå flera flugor i en smäll och arbeta med hållbar utveckling och it på samma gång! Efter genomgången grundskola ska varje elev behärska modern teknik som verktyg för kunskapsökande, kommunikation, skapande och lärande. (Lgr11)

Här kommer tre matnyttiga tips:

1. Internetstiftelsen i Sverige (IIS) erbjuder grund- och gymnasieskolor kostnadsfri .se-domän, server-utrymme, it-support och utbildningsfilmer genom sin skolsatsning Webbstjärnan. Här hittar du bland annat information om upphovsrätt, källkritik, nätetikett och inbjudningar till fortbildningar för lärare.

Deadline för att skapa en sajt via Webbstjärnan detta läsår är februari 2017. Det är helt frivilligt att delta i tävlingen men efter februari stänger möjligheten att skapa nya sidor fram till augusti 2017. Existerande sidor finns kvar så länge skolan vill.

Inspiration!
Elever i klass 8E på Nivrenaskolan i Sundsvall turas om att blogga om hur de utforskar världen utanför klassrummet, i bloggen På spaning med 8E.
Alléskolan i Åtvidaberg delar skolans miljöarbete i bloggen Grön vision för Allé.

2. Håll Sverige Rent driver satsningen Unga reportrar för högstadie- och gymnasieelever. Eleverna undersöker olika hållbarhetsfrågor och producerar egna reportage. Även här är det frivilligt att delta i tävlingen som bedöms 1 mars. Bidrag som skickas in efter 1 mars är med och tävlar nästkommande år.

3. Vill ni jobba med publicering utanför Webbstjärnan och Unga Reportrar är Wordpress ett bra och kostnadsfritt publiceringsverktyg. Plattformen är känd och välanvänd vilket innebär att det finns mycket hjälp och tips i olika forum på nätet. Sök på t ex "Wordpress lägga upp bild", så dyker det upp massor med svar, inklusive video-handledningar.

Tips! Tagga blogginlägg med etiketter (t ex Energifallet, hållbar utveckling, LHU) så kan Naturskyddsföreningen hitta inläggen och dela vidare (om ni vill).

Lycka till!