Onödigaste prylen

Energifallet

Onödigaste prylen

Vad är en onödig pryl? Varför tillverkas prylar som inte behövs? Hur påverkas naturresurser och människor? Vilka argument finns för och emot tillverkning och konsumtion av prylar? Det är frågor som eleverna får undersöka i den här övningen.

Ämnen: Ge, Hkk, Sh, Bi, Ke, Sl, Re, Sv

Klimatpåverkan från konsumtion är en aktuell fråga i samhällsdebatten. I den här övningen får eleverna reflektera och diskutera kring onödiga prylar och deras påverkan på miljö och människor.

Målet med övningen är att eleverna reflekterar över konsumtion, både på ett personligt och ett strukturellt plan, och vinner insikter om hur överkonsumtion påverkar miljö, människor och samhällen.

Material: Elevinstruktion, faktablad om avfallstrappan, faktablad om plast och mikroplast. Materialet finns i länklistan.

Genomförande

  1. Samla ihop några bilder att visa i klassen. Bildsök på fraser som "onödiga prylar" och "världens onödigaste uppfinning". (Tips! Kolla in shoppingsajter som t.ex. coolstuff.se och fungadgets.se).

  2. Visa bilderna i klassen. Diskutera: 

    - För vem är prylen tillverkad? Vem tror ni vill köpa prylen? 
    - Vad ska prylen användas till? Vilken funktion fyller den?

  3. Låt eleverna diskutera två och två vilken som är den onödigaste prylen de stött på. Varför är den onödig? Varför skaffade någon den?

  4. Låt eleverna bildsöka och välja en onödig pryl de hittar på internet eller leta efter onödiga prylar i reklam. Alternativt: låt eleverna leta hemma efter hemmets onödigaste pryl.

  5. Dags för eleverna att hitta argument för att just deras pryl är onödig. Utgå ifrån frågorna i elevinstruktionen.

  6. Anordna en tävling där eleverna får argumentera varför just prylen de har valt är den onödigaste.

  7. Låt klassen rösta om den onödigaste prylen!

Fördjupning

Gör en "fyra-hörn"-övning kring frågan om vems ansvar det är att konsumtion och produktion sker på ett ansvarsfullt sätt. Är det konsumentens, producentens, återförsäljarnas/butikernas eller politikernas ansvar? Fler frågor till fyra hörn hittar du i övningen Så tycker jag. 

Låt eleverna göra egna livscykelanalyser och fördjupa sig ytterligare i hur produktion och konsumtion påverkar människor och miljö i övningen Följ T-shirten.

Redovisning och dokumentation

Låt eleverna dela med sig av det de lärt sig om onödiga prylar genom att dokumentera digitalt.

> Exempel: Film av elever på Nivrenaskolan i Sundsvall

> Här kan du läsa om hur klassen kan dela sina hållbarhetstips

Fakta

> Faktablad: Avfallstrappan

> Faktablad: Plast och mikroplaster

> Alla Naturskyddsföreningens faktablad för skolor

Hållbar konsumtion

Att veta vilken miljöpåverkan olika varor har är inte lätt. Det enda som är säkert är att all produktion påverkar miljön – ibland positivt, men oftast negativt. Därför är det bra att vårda sina kläder och prylar så att de håller längre. Att köpa begagnade saker istället för nya, och att lämna in sina gamla kläder och prylar till någon typ av insamling bidrar också till en minskad miljöpåverkan och resursanvändning. 

När det är nödvändigt att handla nytt är det bra att välja ekologiska varor, eftersom de ger friskare vatten, glada djur, mindre gifter och fler fåglar och blommor trivs. När det gäller mat är vegetariska produkter både energi- och miljösmartast!

> Till startsidan för årskurs 7-9