Pryldetektiverna

Energifallet

Pryldetektiverna

En fyraåring i Sverige har i genomsnitt 500 leksaker. Att tillverka alla våra prylar kräver massor av råvaror och energi. I den här övningen får eleverna prata om och undersöka var resurserna kommer ifrån och vart prylarna tar vägen när vi använt dem klart. Eleverna får också spana efter den mest onödiga prylen.

Foto:

Ulrica Zwenger

Ämnen: NO, Hkk, SO, Bl

Målet med Pryldetektiverna är att eleverna reflekterar kring sambandet mellan konsumtion och naturresurser. Hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling.

Material och verktyg: Faktaunderlag till den här övningen finns i menyn till höger. 

Saker att undersöka: Förbered saker av olika material som t.ex. glas, metall, garn, skinn, papper, en växt, macka, mobil, LEGO, docka, läskburk, PET-flaska, stearinljus. Förbered även bilder på "onödiga prylar". 

Hemuppgift inför del 2: eleverna får i uppgift att hitta en onödig pryl hemma att ta med till skolan. 

Genomförande

Del 1: Olika material och råvaror

Välj en av sakerna och samtala om den med hjälp av frågorna:

  • Vilket/vilka material är den gjord av? Vilka råvaror?

  • Är råvaran förnybar eller inte?

  • Var kommer materialet ifrån? Hur framställs det?

  • Var är saken tillverkad? Titta på en karta.

  • Vad händer med saken när den går sönder? 

  • Vad kan man göra av saken när man har använt den färdigt?

  • Kan materialet i saken återvinnas och bli något nytt?

Låt eleverna välja en av sakerna att rita och berätta om eller låt eleverna rita en enkel bildserie med text om prylens livscykel, dvs. från vaggan till graven, för sin pryl.

Fördjupning: Skulle livscykeln kunna förändras? Skulle den kunna gå från vagga till vagga istället för vagga till grav?

Del 2: Spana efter onödiga prylar

Samla ihop några bilder att visa i klassen. Bildgoogla fraser som "onödiga prylar" och "världens onödigaste uppfinning". (Tips! Kolla in shoppingsajter som t ex coolstuff.seroligaprylar.se och fungadgets.se). Visa bilderna i klassen. Diskutera: 

  • Vem tror ni vill ha prylen? 

  • Vad ska prylen användas till?

  • Är någon av prylarna nödvändiga? Varför?

  • Är någon av prylarna onödiga? Varför?

  • Ge exempel på något man kan handla där man får saker på köpet (serietidningar, hamburgerrestaurangen). Varför det är så?

Låt eleverna bli pryldetektiver! Ge eleverna i uppgift att spana efter onödiga prylar (t ex i en butik, i reklam, i skolan eller hemma). Låt sedan eleverna presentera den mest onödiga pryl de hittat och förklara varför den är onödig.

Gör en utställning, utomhus eller inomhus, med de absolut onödigaste prylarna eleverna kan hitta. Och glöm inte att själv ta med dig din onödigaste pryl!

Att samtala om 

  • Har ni hittat prylar som ingen använder? Om ja, varför köpte någon dem tror ni? Varför tillverkades de?

  • På vilka sätt försöker de som säljer saker få oss att köpa mer? Lyckas de?

  • Spelar det någon roll om det finns en massa saker som vi inte behöver?

  • Behöver alla ha varsin egen av allt?

  • Vad kan man göra med leksaker man har tröttnat på? (ge bort, låna ut, byta på leksaksbyte, göra om till något annat...)

  • Hur var det förr? Vad hade mor- eller farföräldrar för saker? Finns det någon som kan berätta?

  • Hur ser det ut i andra länder? Har alla barn lika mycket prylar? Återanvänds saker där?

  • Prata om och ge förslag på presenter som inte är prylar.

> Till alla lektioner för årskurs F-3     > Till alla lektioner för årskurs 4-6