Farliga ämnen

Vi utsätts inte för ett farligt ämne i taget, utan många, varje dag. Många ämnen kan samverka och då hjälper det inte om en kemikalie ligger under gränsvärdet, utan det är den samlade effekten som spelar roll.

Raklödder är en produkt som kan innehålla både PFAS och mikroplaster.

Vi vet idag alldeles för lite om de flesta kemikalier som finns i vanliga produkter för att kunna säga om de är säkra för hälsan och miljön. EUs kemikalielagstiftning REACH är den modernaste kemikalielagstiftningen i världen, men räcker ändå inte till eftersom den enbart täcker upp vanliga och kända ämnen. På många håll i världen används dessutom farliga ämnen som sedan länge är förbjudna i Sverige och EU. Med vatten, vindar, levande organismer och genom handel med varor tar sig kemikalierna över landgränserna, även till oss här i Sverige. Flera av kemikalierna misstänks kunna störa utveckling och fortplantning, eller ge svåra sjukdomar hos människor.

Ofräscha ämnen att hålla utkik efter i produkter du använder för att hålla dig fräsch

Smink och hygienprodukter används av många unga varje dag. Innehållsförteckningar på dessa produkter är oftast väldigt svåra att förstå för den som inte är kemist. De flesta ingredienser är helt ofarliga, men det är inte ovanligt med innehåll som kan störa hormonerna, ge kontaktallergi och skada miljön. Här listar vi fyra ämnen att se upp med. Många av dessa ämnen är tillåtna trots att vi vet att de är dåliga för hälsan och/eller miljön:

Diskussionsfrågor

– Vad tror ni krävs för att man ska kunna lita på att alla produkter som säljs har ett schysst innehåll?

Gör dina egna produkter!

Det är enkelt att göra egen deo, läppbalsam och hudvårdsprodukter hemma.