Gilla naturen 2021 – tävling för mellanstadiet

Grattis till vinnarna i Gilla naturen 2021! Nio bidrag vinner varsitt ute-kit. Tack till alla som varit med och tävlat!

Under hösten har mellanstadieklasser tävlat med sina bästa naturtips i bild och text. Av 104 inkomna bidrag har juryn utsett nio vinnare, tre i varje tävlingskategori.

Vinnare: Må bra i naturen

”I naturen mår vi bra när vi övar på att samarbeta och räkna matte med övningen positionskast.” Adelövs friskola, Tranås.
”Att sammanfoga elevers välmående och konst tycker vi har varit ett vinnande koncept. Elever får ta vara på vad naturen har att erbjuda samtidigt som de lär sig att samarbeta." Montessoriskolan Casa, Göteborg.
"Här är en bild på när vi i elevens val Natur och fritid gick till en närliggande sjö och grillade marshmallows. Eleverna gjorde gemensamt upp en brasa och medan brasan brann täljde vi grillpinnar som vi använde för att grilla marshmallowsen. Detta var ett sätt att knyta samman gruppen med elever från olika klasser som inte kände varandra. Efter lektionen var alla nöjda och på vägen tillbaka till skolan hade det skapats nya grupperingar där elever från olika klasser gick och pratade med varandra. Det var en mycket lyckad eftermiddag!" Thoren Framtid, Ronneby.

Vinnare: Lära i naturen

”Att kunna vara ute i naturen och ta del av det som växer där och se allt levande i skogen. Detta bidrar till en större sinnesupplevelse och det bidrar till en större verklighet för eleverna än att bara sitta i klassrummet och läsa om det.” Norrgärdsskolan södra, Norrtälje.
”Alla ämnen går att lära in även ute. Genom att varva teori med att använda kroppens rörelser & sinnen, naturens skatter & variation kan vi hjälpa hjärnan lära in kunskap på flera sätt än ett. Här befäster vi matematiska begrepp ute i naturen genom att göra 36-leken.” Klockrike skola, Motala.
”Vegetariska tacos på stormkök. Enkelt, gott och eleverna tränar på att laga mat på stormkök, steka och hacka. Mycket samarbete.” Alviksskolan, Stockholm.

Vinnare: Hjälpa naturen

”Visste du att många svampar är rödlistade främst p.g.a. skogsbruk? Svamparna och träden samarbetar och hjälper varandra. De är båda nödvändiga för ett välfungerande ekosystem. Vårt tips är att hjälpa naturen genom att vara rädda om våra träd och svampar.” Fjordskolan Ankaret, Kungsbacka.
”Vi hjälper naturen på olika sätt! Plockar skräp, planterar växter och följer allemansrätten.” Kungsklippeskolan, Huddinge.
”Åk 4 Broholmskolan hjälper naturen med att få bort massa plast, cigarettfimpar, snusdosor, aluminiumburkar, glasbitar och mycket mer. Vi vill ha en ren fin natur och då mår naturen bra den med!” Broholmskolan, Lidköping.

Pris i tävlingen: Ett ute-kit

gilla, naturen, priser, frilufts-kit
Vinnarna får varsitt ute-kit! Ett kit innehåller stekhäll, ryggsäck, kikare, luppar, tändstål, sittunderlag, sporkar, fröpåsar samt böckerna Ut i naturen och Laga mat utomhus.

Om tävlingen Gilla naturen

Gilla naturen 2021 är en skoltävling som inspirerar till härliga utelektioner med närmiljö som lärmiljö.

Tävlingbidragen består av bilder och tips i kategorierna:

• Må bra i naturen
  • Lära i naturen
  • Hjälpa naturen

Tävlingen pågick mellan 1 september och 14 november 2021.

skola, barn, ryggsäck

Skolmaterial om natur, klimat och miljö

Övningar, faktablad, quiz och annat material till undervisningen.

Till allt skolmaterial
Gillas av 1