Bi-leken

I denna övning får eleverna komma ut och röra på sig samtidigt som de lär sig om bin och naturen.

Ämnen: Idh, NO

I denna övning får eleverna komma ut och röra på sig samtidigt som de lär sig om bin och naturen.

Stödmaterial: Faktablad om vilda bin - se högerspalten

Genomförande

Förklara reglerna för eleverna innan ni börjar leken:

  • I leken kan man vara antingen blomma, bi eller fågel

    • Blomma: För att visa att man är blomma håller man ut sina händer runt huvudet som kronblad. En blomma rör sig väldigt långsamt och säger blomeliblomeliblom.

    • Bi: för att visa att man är bi flaxar man med händerna nära kroppen och säger zumzumzum. Bin rör sig fram och tillbaka mellan blommorna.

    • Fågel: för att visa att man är fågel flaxar man stort med armarna och säger kvittedevitt kvidevitt.

  • Alla börjar leken med att vara blommor.

  • När två blommor möts kör de sten-sax-påse med varandra (bäst av tre). Den som vinner förvandlas till ett bi. En blomma kan bara köra sten-sax-påse med en annan blomma.

  • När två bin möts kör de sten-sax-påse med varandra (bäst av tre). Den som vinner förvandlas till en fågel. Ett bi kan bara köra sten-sax-påse med ett annat bi.

Lek leken med eleverna, gärna utomhus. Leken är slut när alla blivit fåglar utom en blomma och ett bi.

Varianter och tips

  • Övningen görs med fördel utomhus men kan också göras inomhus, exempelvis i idrottshallen.

  • Prova gärna att låta eleverna själva hitta på rörelser och ljud som passar för blomma, bi och fågel.

Diskussionsfrågor om bi-leken

Pausa leken och samtala med eleverna. 

  • Varför vill bin komma till blommor?

  • Varför är det viktigt för blommor att det finns bin?

  • Kan eleverna komma på några förvandlingar i naturen? Ge exempel med larv, puppa, fjäril.  (Äppelskrutt, frö, grodd, planta, äppelträd, äppelblomma, äpple) 
  • Vad behövs för att starta en förvandling i naturen? (Solenergi, vind, värme, regn, pollinering, årstidsväxlingar)