Bi-leken
I denna övning får eleverna komma ut och röra på sig samtidigt som de lär sig om bin och naturen.


Ämnen: Idh, NO
I denna övning får eleverna komma ut och röra på sig samtidigt som de lär sig om bin och naturen.
Stödmaterial: Faktablad om vilda bin - se högerspalten
Genomförande
Förklara reglerna för eleverna innan ni börjar leken:
-
I leken kan man vara antingen blomma, bi eller fågel
-
Blomma: För att visa att man är blomma håller man ut sina händer runt huvudet som kronblad. En blomma rör sig väldigt långsamt och säger blomeliblomeliblom.
-
Bi: för att visa att man är bi flaxar man med händerna nära kroppen och säger zumzumzum. Bin rör sig fram och tillbaka mellan blommorna.
-
Fågel: för att visa att man är fågel flaxar man stort med armarna och säger kvittedevitt kvidevitt.
-
Alla börjar leken med att vara blommor.
-
När två blommor möts kör de sten-sax-påse med varandra (bäst av tre). Den som vinner förvandlas till ett bi. En blomma kan bara köra sten-sax-påse med en annan blomma.
-
När två bin möts kör de sten-sax-påse med varandra (bäst av tre). Den som vinner förvandlas till en fågel. Ett bi kan bara köra sten-sax-påse med ett annat bi.
Lek leken med eleverna, gärna utomhus. Leken är slut när alla blivit fåglar utom en blomma och ett bi.
Varianter och tips
-
Övningen görs med fördel utomhus men kan också göras inomhus, exempelvis i idrottshallen.
-
Prova gärna att låta eleverna själva hitta på rörelser och ljud som passar för blomma, bi och fågel.
Diskussionsfrågor om bi-leken
Pausa leken och samtala med eleverna.
-
Varför vill bin komma till blommor?
-
Varför är det viktigt för blommor att det finns bin?
- Kan eleverna komma på några förvandlingar i naturen? Ge exempel med larv, puppa, fjäril. (Äppelskrutt, frö, grodd, planta, äppelträd, äppelblomma, äpple)
- Vad behövs för att starta en förvandling i naturen? (Solenergi, vind, värme, regn, pollinering, årstidsväxlingar)