Bygg en biholk

I den här övningen lär sig eleverna mer om olika material och verktyg. De får en inblick i ekotjänster, ekosystem och uppgiften blir samtidigt en insats för miljön.

Illustratör: Annika Scherp

Ämne: Sl

Tidsåtgång: 2-3 lektioner

I den här övningen lär sig eleverna mer om olika material och verktyg. De får en inblick i ekotjänster, ekosystem och uppgiften blir samtidigt en insats för miljön.

Gå igenom begreppen ekotjänster, ekosystem och pollinering på biologin och bygg biholkar i slöjden. Eleverna får använda sin tillskansade kunskap på ett kreativt och roligt sätt. Till våren eller direkt efter sommarlovet kan ni gemensamt gå ut och sätta upp biholkarna. Passa på att repetera vad nyttan med dem är. Återvänd sent på hösten och undersök om holkarna har fått hyresgäster, det vill säga blivit igenmurade.

Kanske kan ni anordna en tävling på skolan? Årets biholk!

Tips! Arbeta ämnesövergripande genom introducera eleverna till binas värld med övningen Vad gör bina för oss?, där klassen tar reda på hur bin hjälper till med pollinering och varför det är viktigt för oss människor.

Material och verktyg: 

Holken: 80mm fyrkantsstav alt stammar/tjocka grenar (så sparar ni på material) och på miljön). Till tak: Ohyvlad furu som är ca 90mm bred passar bra och använd gärna takpapp.
Instruktion: Så kan du hjälpa de vilda bina. Arbetsbeskrivning för biholk. Utskriftsmaterial finns i verktygsmenyn.

Tips! Ett kul tips är att bygga biholkar med temat: Vem bor här? Ni kan t ex utgå från sagor, filmer eller musikstilar.

Genomförande

Förbered eleverna för biholksbygget genom att gå igenom instruktionen Så kan du hjälpa de vilda bina, som beskriver vilken typ av boplatser och mat vildbin behöver.

Berätta om förutsättningarna för att holken ska bli attraktiv för bina. Hålen ska vara 3-13mm i diameter och 50mm djupa. Bygg gärna ett tak som rår över framsidan. Taket fungerar som regnkydd för ingångarna. 

Exempel på utformning:

 

Låt eleverna använda arbetsbeskrivningen eller gå själv igenom hur biholken kan byggas. Eleverna kan med fördel samarbeta med biholksbygget. Holkarna ska ju ändå inte tas hem utan sättas upp på skolgården eller i närmiljön.

Kontakta stadsförvaltningen och hör med dem var ni kan sätta upp holkarna. Det är roligt om det sitter på platser där många kan se dem och kanske till och med inspireras att bygga egna holkar.

 Övningen är framtagen av slöjdläraren Annika Scherp