Min film om vilda bin

Den här övningen går ut på att bygga ihop bin av återvunnet material, bygga en miljö till bina och göra film om vilda bin.

Ämnen: Sl, Bl, Sv, NO

Den här övningen går ut på att bygga ihop bin av återvunnet material, bygga en miljö till bina och göra film om vilda bin och vanliga växter som bina tycker om.

Övningen består av en introduktion samt tre olika delar. Del 1 fokuserar på slöjd, del 2 på bildämnet och del 3 på svenskämnet. Det går att göra bara del 1, eller del 1 och 2, eller alla 3 delarna.

Tänk på att ta hänsyn till allemansrätten  när ni använder material från naturen! 

Förberedelser

Låt er inspireras av filmen och faktabladet  om bin. Ni kan även hitta inspiration och idéer i övningen Bi-sagan där ni kan lära er mer om bin och deras miljö innan ni börjar bygga.

Del 1: Bygg ett vildbi

I den här övningen ska eleverna bygga egna bin av pinnar och pysselmaterial.

Material: grenar, fiskelina, blandat pysselmaterial, exempelvis läskburkar, ljusformar, strumpbyxor, tyll, tidningspapper, cykelvajrar, ståltråd, koppartråd ur elsladdar, pärlor, knappar.

Verktyg: guldsmedsax, olika tänger, sax, borrmaskin.

Genomförande

  1. Gör bi-kroppar av t.ex. kottar eller grenar från naturen (ta hänsyn till allemansrätten! Du får inte ta till exempel kvistar, grenar, näver eller bark från växande träd, men kan använda nedfallna grenar och torrt ris på marken).
    Ni kan även göras av tidningspapper och trälim. Då kan ni stoppa in ståltrådsbenen mellan papperslagren när ni rullar till kroppen. Gör vänster och höger ben i ett stycke så är det lättare att få fast dem. 
  2. Måla insektskroppen. Alternativt klä den med sidor ur tidningar som sedan kan täckas med silkespapper.
  3. Tillverka vingar, ben, ögon, antenner, tungor mm av pysselmaterial. Vingar kan tillverkas av strumpbyxor som spänns kring en ståltrådsform och snurras fast med tunn ståltråd (se bild). Stålvajrarna kan målas och användas för antenner, ben och liknande.
  4. Fäst ovanstående i bi-kroppen genom att t. ex. borra hål och limma eller spika.
  5. Sätt fast biet i en fiskelina.

Varianter och tips

Eleverna kan bygga varsitt bi eller i grupper beroende på vad som passar.

Låt eleverna själva vara kreativa och försöka klura ut hur de ska kunna bygga sina bin.

Övningen kan göras tillsammans med teknikämnet.

Frågor om biet

Nedan följer lite förslag på frågor som du kan ställa tills eleverna i samband med att ni gör övningen. En del svar på frågorna kan hittas i faktabladet.

  • Hur ser ett bi ut?
  • Vilket är världens största bi?
  • Vilket är världens minsta bi?
  • Hur många bin finns det i världen?
  • Hur många sorters bin finns det i Sverige?

Del 2: Bygg biets miljö

I den här övningen får eleverna bygga små miljöer till de bin de tillverkade i del 1.

Material: Kopieringspapper, vattenfärg, gamla böcker och tidningar. Vaxkritor. Häftmassa.

Verktyg: Sax, penslar

Genomförande

Det är nu dags att skapa en miljö till bina som ni byggt i del 1.

  1. Låt eleverna fundera tillsammans över vilken miljö deras bin gillar. Vilka växter vill de ha?  Hur bor de; i hål i marken, i gamla träd..?
  2. Gör minst en blomma i papper av kopieringspapper som målas med vattenfärg eller vanligt färgat papper
  3. Rita en bakgrundsbild till biets miljö på papper. Måla först med vaxkritor upp blommor, växter, boplats. Polera gärna allt eller delar av det som målats med vaxkrita så blir det glansigt. Måla över med vattenfärg (vaxet I kritan stöter bort vattenfärgen). Skulle det ändå täcka, dutta med en papperstuss där du vill få bort vattenfärgen.
  4. Bygg en liten scen av blommorna och bakgrundsbilderna genom att klistra upp bakgrundsbilden i en kartong och sedan placera blomman/blommorna, med häftmassa eller luta dem framför bilden i kartongen.

Varianter och tips

Det finns massor med olika kreativa sätt att tillverka pappersblommor. Instruktioner kan enkelt hittas på nätet, här är förslag på några länkar:

http://rebeccasdiy.blogspot.se/2011/01/del-1-kusudama-japanska-pappersblommor.html

http://www.kafekreaktiv.se/?p=3144

Diskussionsfrågor om biets miljö

Nedan följer lite förslag på frågor som du kan diskutera tillsammans med eleverna i samband med att ni gör övningen. En del svar på frågorna kan hittas i faktabladet.

  • Hur ser det ut där man brukar se bin?
  • Vilka bin gillar vilken sorts mat?
  • Vad händer med bina på vintern?
  • Var vill bin bo?

Del 3: Gör en film

I den här övningen får eleverna filma små filmer med hjälp av de bin och de miljöer de byggt i del 1 och 2.

Material: Pinnar (blompinnar eller liknande). Papper (att skriva/rita manus på). Mobilkamera eller annan filmutrustning. Faktabladet om bin.

Genomförande

  1. Ta bina från del 1 av övningen och knyt fast fiskelinan som biet sitter i på blompinne eller liknande (se bild).
  2. Låt eleverna skriva ihop enkla små manus till en liten bifilm. Se till att filmerna innehåller fakta om bin.
  3. Filma hur biet flyger omkring i sin miljö och låt eleverna vara berättarröster i sina filmer.
  4. Om ni har möjlighet klipp och redigera gärna filmerna med musik, introtext mm
  5. Ha filmvisning i klassrummet

Förslag på vad bi-filmerna kan handla om

  • Vad äter ett bi?
  • Hur går pollinering till?
  • Ett bi som gillar den ena blomman men inte den andra
  • Bin som lever i grupp (sociala bin)
  • Ett bi som vill leva ensam (solitära bin)
  • Ett bi som vill hitta någonstans att bo
  • Ett bi som vaknar på våren efter att ha legat i dvala
  • Ett bi som är trött och ska gå och lägga sig inför vintern

Diskussionsfrågor om bi-filmen

Nedan följer lite förslag på frågor som du kan diskutera tillsammans med eleverna i samband med att ni gör övningen. En del svar på frågorna kan hittas i faktabladet.

  • Vilka spännande händelser upplever ett bi under en dag?
  • Vad händer när två bin träffas?
  • Hur lever ett ensamt bi (solitärt bi) och hur lever ett socialt bi?
  • Hur rör sig ett bi?
  • Varför är naturfilmer spännande?
  • Vilka andra filmer finns det om bin? (leta gärna reda på filmklipp)

Skolmaterial om bin

Här samlar vi allt vårt skolmaterial om bin. Övningar, film, faktablad och utskriftsmaterial för hela grundskolan.