Smaka på vatten

I den här övningen får eleverna uppleva skillnaden mellan sött, bräckt och salt vatten. Övningen kan med fördel användas som introduktionsövning till ett längre arbete om vatten och hav.

Ämnen: NO, Ge, Bl

Målet med övningen är att eleverna via sina sinnen ska få en grundläggande förståelse för begreppen bräckt, sött och salt vatten samt kunna koppla dessa till hav och sjöar i sin närmiljö.

Material: Vatten, glas eller muggar, bordssalt, kastrull, flaskor att förvara vattnet i. Karta över Sverige.

Genomförande

I övningen ska eleverna smaka på tre sorters vatten; salt, sött och bräckt. Övningen behöver förberedas genom att du som lärare blandar till olika sorters vatten innan lektionen. Tänk på att vattnet ska kokas upp och måste hinna svalna.

Att dricka större mängder saltvatten är farligt så tanken är inte att eleverna ska dricka av saltvattnet utan enbart smaka.

  1. Förbered saltvattnet. Blanda ¼ dl salt i 1 liter vatten. Koka upp i en kastrull och låt svalna. Förvara i flaska.
  2. Förbered bräckt vatten. Blanda 1 rågad tsk salt i 1 liter vatten. Koka upp i en kastrull och låt svalna. Förvara i flaska.
  3. Förbered sötvatten. Fyll en flaska med vanligt kranvatten.
  4. Häll upp vattnet i små glas/muggar. Märk muggarna med siffror så att det inte framgår vad de innehåller (t.ex. saltvattnet 1, bräckt vatten 2 och sötvatten 3)
  5. Dela in eleverna i grupper (ca 4 elever per grupp)
  6. Ge varje grupp ett glas av varje sorts vatten.
  7. Låt eleverna smaka på de olika sorternas vatten. Berätta att det som smakar salt inte får drickas utan endast smakas på.
  8. Använd diskussionsfrågorna nedan för att fundera kring de olika typerna av vatten.

Att samtala om

  • Vad är skillnaden på innehållet i de olika glasen?
    Vilket vatten var godast? Vilket vatten smakade sämst?
  • Kan människor dricka saltvatten?
  • Vad kallas de olika vattentyperna? Vet eleverna namnet på vatten som bara smakar lite salt?
  • Var finns saltvatten och var finns sötvatten på jorden?
  • Var finns sötvatten i elevernas närmiljö?
  • Vilket hav ligger närmast orten där eleverna bor?
  • Har någon av eleverna badat i havet någon gång? Verkade det vara sött, salt eller bräckt? Vet de vilket hav det var som de kände smaken av? Om inte, vad hette platsen där de badade? Går det utifrån den kunskapen att räkna ut vilket hav de badade i?

Använd om möjligt elevernas erfarenheter för att tillsammans kartlägga vilken sorts vatten som finns i elevernas närmiljö respektive haven som omger Sverige. Alternativt i sjöar, vattendrag, Östersjön och Västerhavet/Atlanten.

Berätta om hur människan biologiskt bara kan hantera sötvatten. Diskutera vad eleverna tror gäller för andra arter i naturen. Nämn några arter som eleverna känner till och diskutera vilken typ av vatten dessa behöver utifrån var de lever.

Redovisning och dokumentation

Gör en tabell, exempelvis på tavlan, över de olika sorternas vatten och vad de smakade, hur de såg ut och vilka sorters vatten man hittar var i naturen. Gör en Sverigekarta på tavlan och hjälps åt att markera var de olika typerna av vatten finns.

Låt eleverna skriva om och/eller rita en eller flera arter (tex människan och andra välkända arter) som behöver sött, salt eller bräckt vatten.

Låt eleverna rita planscher och teckningar av Sveriges vattendrag, sjöar och hav med information om vattentyp.

Fördjupning

Övningen Smaka på vatten lämpar sig väl som introduktionsövning för ett längre arbete om vatten och/eller hav.

Skolmaterial om vatten och hav

Här hittar du fler skolövningar om vatten och hav.