Smart mat i skolorna i Helsingborg

I projektet SmartMat Hbg satsar Helsingborgs stad på att minska matsvinnet och samtidigt öka andelen grönt i kommunens skolmåltider. Måltiderna ska också kopplas till undervisningen och användas som pedagogiskt verktyg.

Foto:

SmartMatHbg:s Instagramkonto

241 ton ätbar mat slängdes i Helsingborgs skolor under 2017. Projektet SmartMat Hbg har som mål att under 2019 halvera den siffran. Satsningen har också målet att öka andelen klimatsmart mat i kommunens skolor genom att servera mer växtbaserat och mindre kött. Metoden går ut på att testa sig fram tillsammans, undersöka vad som funkar bra och lära av varandra. En viktig del i arbetet är att koppla det hela till undervisningen och utforska sätt att använda skolmåltiden som pedagogiskt verktyg.

- Att koppla projektet till undervisningen är ett av våra fokusområden, berättar Cecilia Larsson som är biträdande projektledare för SmartMat Hbg. Vi är övertygade om att vi behöver riva väggarna mellan det pedagogiska arbetet och skolmaten, hitta fler samarbeten och en samsyn om vad maten och måltiden är och kan vara. Maten vi äter är ju också en perfekt ingång till att prata och lära om mycket annat så det går att använda som tema i många ämnen.

Förskolekocken och måltidspedagogen Miljana, som 2018 kom på tredje plats i White Guide Juniors utmärkelse Årets förskolekock.

I förskoleverksamheten är måltidspedagogiken redan igång. Förskolekocken och måltidspedagogen Miljana Vulovic besöker olika förskolor för att inspirera och dela med sig av hur hon arbetar. Till exempel låter hon förskolebarnen själva vara med och laga maten. Barnen lär sig att använda olika köksredskap samtidigt som de lär sig att smaka på nya grönsaker och kryddor.

Nytt nätverk för måltidspedagoger

Miljana har också startat ett nätverk för måltidspedagoger och andra som är intresserade av hur maten kan kopplas ihop med undervisningen. Utöver nätverksträffar ordnar SmartMat-projektet också utbildningar och föreläsningar om mat, klimat och hållbar utveckling för skol- och måltidspersonal.

Grönsaksbuffé i Helsingborg - 2019 års edition.

Även närproducerad rödbetshummus går att hitta i de klimatsmarta bufféerna.

Lyfter inspirerande exempel på sådant som redan sker

- Vi tror mycket på att hitta spännande exempel och sprida dem istället för att försöka komma på nytt, berättar Cecilia. Vi använder våra kloka och engagerade kollegor och arbetar med de initiativ, arbetssätt och idéer de har. Det är så vi arbetar med alla delar i projektet och vad gäller att använda maten som pedagogiskt verktyg så håller vi just nu på att söka efter goda exempel.

Kristina, energi- och klimatrådgivare testar idén om att också erbjuda vegovägledning för dem som vill ha tips och råd för att få in mer vegetariskt i vardagen.

I Helsingborg erbjuds också vegovägledning till kommuninvånare som är nyfikna på att börja äta mer växtbaserat men inte vet riktigt vet var de ska börja eller har andra funderingar om klimatsmart mat.

Mer inspiration! Följ Helsingborgs arbete med klimatsmart skolmat på Instagram-kontot @smartmathbg. Under #SmartMatHbg samlas också idéer, tips och recept.

Naturskyddsföreningens skolmaterial om mat, klimat och miljö

Här hittar du Naturskyddsföreningens övningar och faktablad om hur mat och matsvinn hänger ihop med klimat och miljö. Passar främst mellan- respektive högstadiet.

> Klimatkocken, åk 4-6 - Övning där eleverna undersöker matens klimat- och miljöpåverkan och komponera den klimatvärsta och klimatbästa middagen

> Klimatkocken, åk 7-9

> Faktablad: Mat, klimat och miljö

> Faktablad: Konsumtionsbaserade klimatutsläpp