Oklara besked om trädgårdsmöbler

Trädgårdsmöbler av tropiskt trä säljs fortfarande med hjälp av mer eller mindre suspekta intyg. Naturskyddsföreningens kampanj går vidare.

Skribent Roger Olsson

Det är helt OK med teak, försäkrar säljaren, när jag muttrar något om regnskogsskövling. – Vi har till och med intyg, från dom där med björnen … WHO eller vad det heter. Vi enas om att det nog måste vara WWF och möbelförsäljaren skyndar iväg för att hämta papper som bevisar att jag som miljömedveten konsument lugnt kan köpa trädgårdsmöbeln Java. Han kommer tillbaka med ett certifikat från det statliga indonesiska skogsbolaget Perum Perhutani, som säger att virket kommer från plantager. Jag får också läsa ett meddelande från Europamöbler: all teak i företagets möbler kommer från Perhutani, som ”har FSC–certifierad skog”.

– Det stämmer att Perhutani har delar av sin skog certifierad enligt det oberoende system som vi stödjer, FSC (Forest Stewardship Council), säger Maria Rydlund som ansvarar för SNFs trädgårdsmöbelkampanj. Men det innebär inte att virket i de möbler som finns i svenska butiker kommer från FSC-märkt skogsbruk. Förvirringen är alltså nästan lika stor som innan SNF startade sin kampanj mot trädgårdsmöbler av tropiskt trä i våras. Beredskapen att svara på frågor från kritiska kunder verkar knappast ha ökat, i varje fall inte hos Europamöbler. Mer eller mindre värdelösa intyg florerar. Men det finns också företag som anstränger sig. Berga Form räknar med att få rätt att sälja FSC-märkta produkter från och med 1 juli, och hoppas kunna erbjuda möbler med FSC-märket till nästa säsong. Problemet är att få fram certifierat virke, menar Eric Prabe på Berga Form, som köper teak från Indonesien. – Det amerikanska företag som utför FSC-certifieringen lämnade landet när oroligheterna bröt ut i höstas. Kanske har det kommit igång igen, men det går alldeles för sakta. Kapaciteten att certifiera måste öka rejält. – Jag besökte Indonesien i maj och så vitt jag kan bedöma är alla Perhutanis skogar likvärdiga, trots att bara drygt en tiondel är FSC-certifierade. Det vore mycket bättre om man certifierade hela innehavet efter stickprov. Sedan kunde man göra hårda stickprovskontroller i efterhand. Det håller inte Maria Rydlund med om: – Det var en lång process för Perhutani att bli certifierade. Man fick förändra sitt skogsbruk på flera punkter. Och FSC tittar inte bara på skogsbruket, utan också på de sociala förhållandena, som varierar från distrikt till distrikt. SNFs kampanj fortsätter med lokala aktiviteter runt om i landet hela sommaren. Föreningen kommer bland annat att vara med och informera på trädgårdsmässor. Budskapet är enkelt: kräv FSC-märkta produkter. – Om inte konsumenterna och möbelbranschen tar sitt ansvar är Java snart en enda stor timmerplantage, säger Maria Rydlund. Den som vill vara med och trycka på kan skicka in vykortet som finns i det här numret av Sveriges Natur. Vi kommer att se till att möbelbranschen får veta vad konsumenterna vill ha innan man börjar köpa in trädgårdsmöbler för nästa säsong.

Skribent Roger Olsson