Linolja skyddar bilen

Det går att rostskydda bilen utan att riskera vare sig miljö eller hälsa. Använd linolja istället för diesel eller spillolja!

Artikel 1999-4 christer olofsson

Hans Hult rostskyddsbehandlar bilar. Han gjorde det på det gamla sättet, med dieselolja och spilloljor. Hösten 1994 blev Hans sjuk och han blev inte bättre trots att han använde skyddsutrustning. Han berättade om sina problem för vännen Rolf, som nyligen etablerat sig som Bohusläns ende producent av linolja.

­ Rolf föreslog att jag skulle gå över till linolja. Vi visste att fiskarna använde den förr till beslag och redskap. Ingen annan olja klarade den tuffa miljön.

Rolf hade redan börjat experimentera med oljan på metall. Linoljan visade snabbt sin fina krypförmåga. Prov på kraftigt rostangripna stålplåtar visade att oljan på ett dygn trängt ner till kärnplåten och därmed stoppat rostangreppet. Fullskaleprov på rostiga bilar gav samma resultat. Våren 1995 hade Hans gått över helt till linolja.

­ Här brukar det vara stora hål på den här modellen, hojtar Hans när han rotar i ett av småfacken i aktern på min Opel. Den ska bli försökskanin och töms på allt löst inför linoljebehandlingen. Enda kravet på bilen är att den ska vara torr och inte alltför smutsig.

Hans fyller sprutan och börjar behandlingen uppifrån, med alla hålrum och innerskärmar.

Hela garaget fylls av oljedimman. Den känns inte obehaglig att andas. Hans har bara ett enkelt luftfilter som skydd. Ändå har han inga problem med illamående och värk längre. Och det är kanske inte så konstigt ­ vissa läkare rekommenderar en sked linolja om dagen för hälsan.

Det droppar linolja överallt längs bilens underkant. Jag frågar Hans om oljan verkligen klarar den tuffa miljön under bilen. Han pekar och mumlar genom masken att jag ska känna på en lampa på väggen. Och verkligen, där oljan hunnit torka känns den hård och seg, lite som gummi.

Man ska undvika att köra med bilen i regn direkt efter behandlingen. Däremot måste man tvätta bilen omedelbart efter behandlingen.

­ Hinner oljan torka på lacken är den omöjlig att få bort. Inget av de vanliga lösningmedlen rår på den. Det enda vi hittat är ett fälgrengöringsmedel. Och det är tufft även mot lacken.

När bilen är klar tar vi en kopp kaffe. Hans berättar att det är klokt att låta behandla bilen en gång till innan vintern.

­ Gammal sprucken underredsmassa kan lossna av lin- oljan efter ett tag. En ny omgång skyddar även där.

Solen skiner och bilen har en behaglig doft av linolja när jag kör hemåt. Jag fick med mig en liten flaska olja. Nu är det bara att bestämma sig för om jag skall ha den till bilen eller balkongmöblerna.

Eller kanske en sked om dagen för invärtes bruk?

Om Sveriges Natur

Det här är en artikel från Naturskyddsföreningens medlemstidning Sveriges Natur. Artiklarna speglar inte nödvändigtvis föreningens åsikter.

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson

Besök även vår webbplats www.sverigesnatur.org där vi uppdaterar regelbundet med nytt material. 

 Här hittar du Sveriges Naturs arkiv där finns alla artiklar som publicerats i tidningen från 1998 och fram till i dag.