Ny lag mot fågelhandeln

Från och med i år måste den som handlar med vilda fågelarter kunna visa att han kommit över fågeln lagligt. Den nya lagen ska få stopp på den olagliga handeln med hotade arter.

­ Jag har själv aldrig haft förfrågan om något olagligt. Det talas bland annat om tyskar och skyhöga priser, men jag har då aldrig lyckats få några såna uppgifter bekräftade, säger Jan Ohlsson, tidigare ordförande i Sveriges Zoologiska Konservatorer. Han tror att rapporterna om omfattande olaglig handel med växter och djur är överdrivna. Mats Forslund på Världsnaturfonden är av rakt motsatt uppfattning. ­ Det finns en omfattande illegal handel med djur och växter i Sverige i dag. Det finns hur mycket som helst. Kaj Månsson, som arbetar med den här typen av brott på rikspolisstyrelsen, instämmer. ­ Jag har hört det där resonemanget förut om att det inte finns någon illegal handel att prata om, och det kan jag direkt avfärda som rent nonsens, säger Kaj Månsson. Sedan berättar Kaj Månsson om beslag av 3 000 döda vildfångade nordiska fåglar i södra Tyskland, om 16 kullar småländska fiskgjuseägg som återfanns i Danmark för ett par år sen, om ett tyskt TV-team som köpt lodjur och rovfåglar i Sverige, om ett beslag av 1 200 uppstoppade nordiska fåglar i Lübeck 1992, om ormar, om sköldpaddor…

Från och med 1 januari i år gäller den nya artskyddsförordningen. Den innebär ­ tror många ­ att vi i Sverige äntligen kommer att kunna kontrollera handeln och hanteringen av hotade vilda djur och växter. ­ Vi haft väldigt bristfällig lagstiftning och dessutom bytt lagstiftning flera gånger de senaste åren. Och värst har det varit sedan vi gick med i EU. Fåglar och andra djur och växter har kunnat flöda hur fritt som helst över våra gränser, säger Mats Forslund.

Artskyddsförordningen kommer att påverka handlingsutrymmet både för samlare som Allan Holmberg och för mer ljusskygga personer som ägnar sig åt illegal handel:

· All handel med viltfångade döda djur skall gå via yrkesverksamma konservatorer med tillstånd.

· Bevisföringen blir omvänd: nu måste den som köper eller säljer vilda europeiska fågelarter och de djur som finns upptagna i artskyddsförordningen kunna visa att han har fått den på laglig väg. ­ Som sista land i Europa har Sverige äntligen uppfyllt sina internationella åtaganden på det här området. Vi går från sista plats till en av tätpositionerna, säger Mats Forslund. Även Kaj Månsson tror att den nya lagen kommer att bli ett bra verktyg. Att bevisbördan nu är omvänd ser han som verkligt värdefullt i polisarbetet. Jan Ohlsson tror inte att skärpningarna kommer att innebära några inskränkningar att tala om för konservatorernas del. ­ Det nya är att privatpersoner som vill sälja måste söka tillstånd för det, och det är bra. Att man måste ha tillstånd för att bedriva yrkesmässig konservatorsverksamhet är också bra, det sanerar marknaden en del och det kommer att hjälpa oss yrkesverksamma, säger Jan Ohlsson.