Fyra miljövinnare bland årets bilmodeller

Bara fyra bilar får högsta miljöbetyg i vår granskning av nybilsmarknaden. Totalt klarar 59 bränslesnåla modeller kvalgränsen för att komma med i bedömningen. En unik miljöguide för dig som går i bilköpartankar!

Sedan 1996 har föreningen Gröna Bilister granskat och bedömt årets bilmodeller från miljösynpunkt. I år görs granskningen i samarbete med Sveriges Natur.

De bränslesnålaste modellerna i varje storleksklass kommer med i granskningen. Det betyder att alla modeller i vår tabell kan betecknas som godkända. Men när vi vägt samman bränsleförbrukning med värden för utsläpp och buller får bara ett mindre antal bilar betyget ”bra”. Och bara fyra får toppbetyg: Opel Corsa Eco, Toyota Yaris 1,0. Wolksvagen Lupo 1,0 och Nissan Primera 1,8. Tre småbilar och en i mellanklassen.

Gröna bilister har skärpt bränslekraven år från år. Det motiveras av bilindustrins löfte att personbilarnas bränsleförbrukning ska minskas med 25 procent till år 2008. Årets ”kvalgränser” redovisas i rutan.

Årets kvalgränser för bensinbilar är 6,4 (småbilsklassen), 7,0 (lilla mellanklassen), 7,7 (stora mellanklassen) och 9,1 (storbilsklassen. Alla siffror avser liter per 100 km. För dieselbilar är motsvarade siffror 4,4, 5,0, 5,4 och 6,4 liter per 100 km.

Inga modeller med automatlåda ingår i granskningen, eftersom de i genomsnitt förbrukar 5-10 procent mer bensin än samma bil med manuell växellåda.

När det gäller utsläppen av kolväten och kväveoxider är maximigränsen för godkänt sammanlagt 0,18 g/km. Det motsvarar ungefär kravet i den nya miljöklass 1, som i sin tur motsvarar de EU-krav som införs år 2005.

Tyvärr förekommer det att den bränsleförbrukning tillverkaren uppger inte stämmer. Därför är oberoende stickprov viktiga. Vi använder vi uppgifter som bland andra Rototest AB tagit fram på uppdrag av Teknikens Värld.

Eftersom resultat från oberoende test saknas har vi inte satt betyg på dieselbilar. Men det är värt att notera att vi år för första gången fått en dieselbil i miljöklass 1: VW Lupo TDI, en bil som dessutom endast drar 3 l/100 km.

Trots detta finns det anledning att sätta frågetecken för dieselbil i de södra delarna av landet och särskilt i tätortsmiljöer. Utsläppssiffrorna i tabellerna talar sitt tydliga språk. I Norrland utgör däremot kväve- och partikelutsläppen ett mindre problem. Där kan fördelen av lägre koldioxidutsläpp och bättre kallstartsegenskaper göra diesel till ett likvärdigt alternativ.

Här är bränslekraven

Alla modeller som klarar följande gränsvärden för bränsleförbrukning (liter per 100 km) ingår i vår granskning.

Bensin Diesel

Småbilsklassen 6.4 4.4

Lilla mellanklassen 7.0 5.0

Stora mellanklassen 7.7 5.4

Storbilsklassen 9.1 6.4

För dieselbilarna har vi satt gränsvärdet så att det motsvarar 20 procent lägre koldioxidutsläpp än för motsvarande storleksklass av bensinbilar. Det är vad vi tycker krävs för att diesel ska vara ett acceptabelt alternativ i norra Sverige.

Så här har vi satt miljöbetygen

För att få betyget ”BÄST” krävs att bilen finns i miljöklass 1 och att två av följande tre villkor är uppfyllda:

(1) att modellen tillhör den bättre halvan av de bedömda bilarna i sin storleksklass när det gäller bränsleförbrukning,

(2) att bullernivån inte överstiger 72 dBA

(3) att bilen genomgått test hos Rototest utan att hamna i den sämsta tredjedelen.

Vi har också gett betyget ”BÄST” till modeller som klarar dessa tre villkor och som dessutom uppfyller följande villkor:

(4) miljöklass 2 eller med certifieringsvärde för kolväten och kväveoxider sammanlagt högst 0,18 g/km).

Bilar som klarar miljöklass 1 och ett av kriterierna (1)-(3) eller tre av kriterierna (1)-(4) har fått beteckningen ”BRA”. Övriga bilar i tabellen kan betecknas som godkända.

Eftersom resultat från oberoende test saknas har vi inte gett miljöomdömen till dieselbilar.

Ekonomitrimma din bil

Om bilen ska dra lite bensin är det viktigt att allt rullar lätt och att motorn är i bra skick. Här är några viktiga punkter. Siffrorna inom parentes anger hur mycket bränsleförbrukningen kan minska .

Motorn ska vara frisk, tändning och bränslesystem intrimmat (5-25%).

Ingen onödig last, ta av eventuellt takräcke, husvagnsbackspeglar och liknand4e(8-20%).

Öka däckstrycket till ca 2,5 kg. Välj gärna ekodäck med lägre rullfriktion (4%).

Kontrollera att hjulen snurrar lätt, bromsarna ska inte kärva (5-25%).

Byt motorolja till helsyntet, minskar friktionen i motorn. (3-6%)

Kontrollera luftfiltret, byt om det är gammalt (5%).

Prova gärna tändstift med flera elektroder (5%).

Slå av luftkonditionering, om sådan finns (5-15%)

Använd motorvärmare (kan spara 25% på korta resor).

Vid kallstart: låt inte motorn gå på tomgång. Den kommer upp i rätt arbetstemperatur mycket snabbare när man kör. Katalysatorn börjar fungera först när den blivit varm, efter 5-10 minuter.

Miljöbilar år 2000
Bland årets bilmodeller finns också ett antal elbilar, gasbilar och
dieselbilar som kan köras på rapsbränsle. De är självfallet intressanta
från miljösynpunkt. Här är hela listan på årets ”miljöbilar”:
Dieselfordon anpassade för RME (rapsbränsle):

Audi, samtliga modeller

Ford Ka CNG Bifuel

Ford Mondeo CNG Bi-Fuel Hgv

Etanolbilar

Ford Taurus FFV (endast leasing)

Ford Focus FFV (endast leasing)

Batteribilar